Miesiąc

Drodzy Rodzice!

   W związku z pojawiającymi się coraz częściej  problemami młodzieży nadużywającej nowych technologii powstał bezpłatny program, który będzie realizowany w Ośrodku Profilaktyki i Terapii dla Młodzieży i Dorosłych ETAP w Białymstoku. Program jest dla młodzieży w wieku od 12 do 17 lat. Zapisy pod nr telefonu 788 945 550. Ilość miejsc ograniczona.

W Ośrodku Profilaktyki i Terapii dla Młodzieży i Dorosłych ETAP funkcjonuje Poradnia terapii uzależnienia dla dzieci i młodzieży/ czynna: poniedziałek- czwartek 09.00- 20.00, piątek 14.00- 20.00 i sobota od 9.00- 15.00. Mogą korzystać dzieci i młodzież z grup ryzyka eksperymentująca lub uzależniona od alkoholu i innych środków psychoaktywnych, komputera, internetu do 18 roku życia oraz członkowie ich rodzin. Oferują formy pomocy: diagnoza, psychoterapia indywidualna, rodzinna, grupowa; grupy socjoterapeutyczne; grupy psychoedukacyjne; treningi umiejętności; poradnictwo, konsultacje specjalistyczne; interwencja w kryzysie, wsparcie, mediacje.

Funkcjonuje również Poradnia terapii uzależnień od środków psychoaktywnych/ czynna od piątku w godzinach od 9.00 do 20.00. Korzystają osoby eksperymentujące, uzależnione od środków psychoaktywnych, komputera, internetu i hazardu oraz członkowie ich rodzin. Formy pomocy: diagnoza,; psychoterapia indywidualna, rodzinna; grupy psychoedukacyjne; poradnictwo, konsultacje specjalistyczne; interwencja w kryzysie, wsparcie; treningi umiejętności.

Centrum Zdrowia Psychicznego czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.30 do 15.30. Może korzystać młodzież szkół podstawowych i ponadpodstawowych, studenci, rodzice, grupy zawodowe i inni.

Znajduje się również Ośrodek Dzienny Leczenia Uzależnień i możliwa Terapia Środowiskowa

ETAP Ośrodek Profilaktyki i Terapii dla Młodzieży i Dorosłych

Ul. Włókiennicza 7, 15- 464 Białystok

Tel. 85 744-50-26, 788-945-550

Centrum Profilaktyki Zdrowia Psychicznego

Ul. Proletariacka 21, 15-449 Białystok

Tel. 668 861 531

Pedagog szkolny


„Bezpieczne wakacje”

      Uczniowie z klas I- III i IV-VIII dnia 11 czerwca 2024 uczestniczyli w spotkaniu prowadzonym przez funkcjonariusza Komendy Powiatowej Policji w Hajnówce Pana A.Grygoruka na temat: „Bezpieczne wakacje”.

Przedstawił najważniejsze kwestie dotyczące przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas wakacji. Omówił zasady bezpieczeństwa nad wodą i w górach oraz jak reagować w sytuacjach niebezpiecznych. Podkreślił jakich należy przestrzegać podstawowych zasad, aby pobyt w górach czy nad morzem był przyjemnością. Zaznaczył ważną kwestię zachowania się podczas upału, burzy czy wichury.

Ważnym poruszonym aspektem było omówienie bezpieczeństwa podczas pobytu na podwórku, korzystania
z deskorolki, rolek, roweru w ruchu drogowym. Podsumował, że najlepsze wakacje, to czas spędzony bez używek
i częstego korzystania z gier komputerowych, poświęcenie czasu na pasje i zainteresowania.

Uczniowie zainteresowani tematem zadawali nurtujące ich pytania, na które otrzymywali szybką odpowiedź. Posiadaną wiedzę właściwie wykorzystają podczas letniego wypoczynku.

Marlena Rusiłowicz



„Konsekwencje prawne młodzieży dokładnej”

     Dnia 15.05.2024 uczniowie z klas III i IV uczestniczyła w zajęciach poprowadzonych przez pracowników Komendy Powiatowej Policji w Hajnówce Pana Andrzeja Grygoruka i Panią Dominikę Dawidziuk na temat prawnych konsekwencji uczniów za czyny niedozwolone. Dokładniej omówiono pojawiające się problemy przemocy w przestrzeni szkolnej i cyberprzemocy oraz innych niepokojących zachowań również poza szkołą. Omówiono dokładnej zasady bezpiecznego poruszania się w sieci. Przeanalizowano niektóre sytuacje, celem poszukania właściwych rozwiązań pomocowych. Uczniowie mogli czynnie uczestniczyć w spotkaniu, otrzymać odpowiedź na nurtujące ich pytania.

                                                                                         Marlena Rusiłowicz- pedagog szkolny


Światowy Dzień bez Tytoniu 2024

     31 maja obchodzony jest Światowy Dzień bez Tytoniu. Hasło przewodnie tegorocznej globalnej kampanii brzmi: „Ochrona dzieci przed ingerencją przemysłu tytoniowego”. Tematyka skupia się na ochronie przyszłych pokoleń i zapewnieniu dalszego spadku używania tytoniu. W tym roku uwaga skierowana jest na niepokojący trend marketingu branży tytoniowej skierowanego do młodzieży.

Według danych z 2022r na całym świecie co najmniej 37 mln młodych ludzi w wieku 13-15 lat pali jakąś formę tytoniu. Wśród młodzieży coraz większą popularnością cieszą się produkty takie jak papierosy elektroniczne
i woreczki nikotynowe.

W ramach zwiększenia świadomości młodych ludzi w szkole prowadzimy zajęcia poświęcone szkodliwości palenia papierosów i e-papierosów. Staramy się przekazać jak najwięcej informacji poświęconej negatywnym skutkom, które wpływają niekorzystnie na młody organizm. Lekcje prowadzone w sposób ciekawy, pozwalają uczniom aktywnie brać w nich udział, co daje możliwość większego uświadomienia, poprzez przepracowanie tematyki, że wyroby tytoniowe pod różną postacią są szkodliwe.

                                                                       Niektóre treści wykorzystano z komunikatu PPIS

                                                                                                   Pedagog szkolny


Warsztaty profilaktyczne

    W naszej szkole przez dwa dni 23 i 24. 04. 2024  odbywały się warsztaty profilaktyczno- wychowawcze prowadzone przez trener Panią Patrycję Bochenko z Centrum Profilaktyki Uzależnień Ekspert z Krakowa w klasach I-III i IV-VIII. Tematyka zajęć została dopasowana do specyfiki danego zespołu klasowego.

W klasie I omówiono temat: „Konflikty. Jak je rozwiązywać?” Celem przekazu było uświadomienie uczniów o przyczynach i skutkach konfliktu, uświadomienie jak ważne jest dostrzeganie potrzeb innych uczniów, omówienie skutecznych technik rozwiązywania konfliktów, rozpoznawanie negatywnych, nieprzyjemnych emocji i poznanie monitów oraz reduktorów złości.

Uczniowie klas Vab uczestniczyli w lekcji o tematyce dotyczącej: „Rozwijanie kompetencji emocjonalnych”. Omówili zagadnienia związane z rozpoznawaniem uczuć i myśli swoich oraz rozmówców, identyfikowali własne stany emocjonalne- przyczyny, nauka kontrolowania i wyrażania emocji, analizowali zachowania pod wpływem różnych emocji- skutki, odpowiedzialność i rozmawiali o skutecznej komunikacji.

W klasach VIab poruszono kwestię: „Kompromis i mediacje jako metody zażegnania konfliktów”. Przedstawiono definicję konfliktu i co go wywołuje, strategie rozwiązywania konfliktów, wyjaśniono pojęcie mediacji i zapoznano z technikami mediacyjnymi i komunikacyjnymi – jakie korzyści przynoszą?, jak doskonalić umiejętności komunikacyjne, czyli aktywne słuchanie, komunikację niewerbalną oraz jak wypracować kompromis.

      „Cyberbullying czyli agresja w Internecie- skąd się bierze?”– temat przeanalizowano na zajęciach w klasach VIIab, VIII. Omówiono zagadnienia hejtingu i przemocy w sieci, przyczyn i skutków cyberbullyingu, formy wsparcia osobom poszkodowanym, zwrócono uwagę na ważność świadomości świadków na temat ich roli w cyberbullyingu oraz naukę technik radzenia sobie ze swoimi emocjami.

Wszystkie wymienione wyżej zajęcia odbyły się dnia 23.04.2024, natomiast temat: „ Agresja. Jak nie być skrzywdzonym, jak nie zostać agresorem?” poruszono podczas lekcji w klasach IV, II i III dnia 24.04.2024.  Przedstawiono definicję agresji i przemocy- znaczenie słów, przeanalizowano przyczyny zachowań agresywnych, przedstawiono różne formy agresji, spojrzenie na agresję z dwóch perspektyw- ofiary i sprawcy oraz przećwiczono sposoby radzenia sobie z emocjami na przykładach.

Zajęcia dały możliwość uczniom przypomnienia niektórych treści, poznania ważnych i istotnych zagadnień, przepracowania i bardziej otwartego udziału w ćwiczeniach, dyskusji.

Przedstawiając zrealizowaną tematykę skorzystano z opisu propozycji warsztatowej

                                                                            Pedagog szkolny


Spektakle profilaktyczne

    Dnia 18.04.2024 odbyły się spektakle profilaktyczne zaprezentowane przez aktorów „Maska” z Teatru Edukacji i Profilaktyki z Krakowa dla dzieci 6 letnich, uczniów klas I-III i IV-VIII.

         „Miś marzy skrycie o przyjacielu celebrycie” to spektakl zagrany dzieciom 6 letnim i uczniom klas I-III. Jego tematyka dotyczyła roli rodziny i przyjaciół w życiu. Poruszone zostały cenne wartości jak: przyjaźń, wzajemny szacunek, spędzanie wspólnego czasu, oraz wartości negatywnie nacechowane egoizmem, zwróceniem na siebie uwagi czy wartość materialna ponad przyjaźń, rodzinę i koleżeństwo.

Miś zaprasza na swoje urodziny znane wszystkim postacie z bajek oraz znane postacie ze swojego bajkowego lasu, zapominając o przyjaciołach i rodzinie. Niestety w dniu urodzin nikt z zaproszonych gości nie pojawia się na polance. Radosny dzień Misia zamienia się w dzień pełen przemyśleń i smutku. Miś zaczyna rozumieć, że popełnił błąd pomijając naprawdę ważne dla niego osoby. Gdy już przestaje wierzyć, że jego urodziny się odbędą do misia przychodzi mama Tygrysica, która wraz z dziećmi zorganizowała Misiowi przyjęcie- niespodziankę.

„Z pamiętnika kujonki” spektakl przedstawiony uczniom starszym, z klas IV-VIII. Poruszył problem przemocy i agresji w relacjach młodzieży. Często negatywne zachowania zostają przemilczane przez rówieśników, stały się przyzwoleniem na niewłaściwe traktowanie innych. Rzadko młodzież szuka pomocy i wsparcia wśród osób dorosłych, wstydząc się powiedzieć wprost , że ktoś używa przemocy.

Przedstawiona historia Mariusza i Moniki bohaterów przyciągnęła uwagę oglądających na poruszany problem. Mariusz i Monika lubią być w centrum uwagi. Przez rówieśników nazywani byli „ gwiazdami szkoły”. Określenie to nie wzięło się znikąd, dwójka przyjaciół notorycznie znęcała się nad innymi uczniami. Najbardziej jednak cierpiała Paulina- wzorowa uczennica z ambitnymi planami na przyszłość. Jej życie za sprawą Mariusza i Moniki, już dawno zmieniło się w koszmar, ale dziewczyna milczała nie informując nikogo o swoim problemie. Pewnego dnia nie przyszła do szkoły, a dwójka bohaterów włamała się do szafki i znalazła jej pamiętnik. Słowa w nim zapisane nastolatkowe zapamiętali na długo… już wiedzieli, jak krzywdzili Paulinę. Czy to moment przełomowy i czas na zmianę zachowania?

Dzieci i młodzież z uważnością oglądali spektakle, mieli również możliwość zadawania pytań na nurtujące ich pytania.

  Tworząc opis skorzystano z przedstawionego opisu propozycji spektakli

Pedagog szkolny

 


„Konsekwencje prawne młodzieży dokładnej”

     Dnia 25.04.2024 młodzież z klas VIb i VIIa uczestniczyła w zajęciach poprowadzonych przez funkcjonariusza policji z Komendy Powiatowej Policji w Hajnówce Pana Andrzeja Grygoruka na temat prawnych konsekwencji młodzieży za czyny niedozwolone. Dokładniej omówiono pojawiające się problemy przemocy i cyberprzemocy oraz innych zachowań będących objawem demoralizacji, poinformowano o konsekwencjach od strony prawa karnego w razie przewinienia przez młodzież. Przeanalizowano niektóre sytuacje, celem poszukania właściwych rozwiązań pomocowych. Uczniowie mogli czynnie uczestniczyć w spotkaniu, zadawać pytania i brać udział w dyskusji.

                                                                                         Marlena Rusiłowicz- pedagog szkolny


Światowy Dzień Zdrowia- 7 kwietnia

   Co roku 7 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia. Ma on na celu zwiększenie świadomości na temat zdrowia i chorób oraz promowanie zdrowego stylu życia. W tym roku tematem przewodnim jest : „Moje zdrowie, moje prawo”. Prawo do zdrowia jest każdego podstawowym prawem i to każdy z nas w największym stopniu wpływa na swoje zdrowie.

Nasze zdrowie zależy od wielu czynników, z których wiele można samodzielnie kontrolować. Aktywność fizyczna, sposób odżywania, nawodnienie organizmu, umiejętność radzenia sobie ze stresem, sen, stosowanie używek itp.- to wszystko ma wpływ na samopoczucie i zdrowie każdego z nas.

Aby zwiększyć świadomość uczniów w ramach tematyki zdrowotnej odbywają się zajęcia, podczas których otrzymują niezbędny zakres wiedzy, oglądają film edukacyjny i tworzą plakaty zachęcające do dbania o zdrowie.

                                                                                                Skorzystano z informacji Internetowych

                                                                                                                       Pedagog szkolny


Międzynarodowy Dzień Wolontariatu

    Międzynarodowy Dzień Wolontariatu obchodzony corocznie 05 grudnia przypomina nam o szlachetnej idei szerzenia pomocy innym, potrzebującym:  jak osobom niepełnosprawnym, starszym, chorym, dotkniętych ubóstwem itp.

W szkole akcentujemy ten ważny dzień pamiętając o najbliższych i trochę dalszych.

Zakres teoretyczny i praktyczny realizowany w ramach szkolnego wolontariatu kształtuje młodzież i młodszych uczniów w sferze cennych wartości, które uwidaczniają się w kontaktach, relacjach rówieśniczych, uzewnętrzniają się w formie pozytywnych emocji do drugiego człowieka.

O istocie Międzynarodowego Dnia Wolontariatu w szerszym aspekcie można przeczytać w artykule na stronie https://www.dkms.pl/dawka-wiedzy/o-rejestracji/miedzynarodowy-dzien-wolontariusza-historia-i-znaczenie-wolontariatu

                                                                                             Zachęcam do bycia wolontariuszem,

                                                                                                          Marlena Rusiłowicz


Światowy Dzień AIDS- 1 grudzień 2023

       Symbolem obchodów Światowego Dnia AIDS jest Czerwona Kokardka, jako znak solidarności z osobami żyjącymi z HIV i AIDS, a w strefie publicznej przypomina i uświadamia, że osoby te są pełnoprawnymi członkami społeczeństwa, z możliwością życia i pracy w swoim środowisku, pamiętając jednocześnie o obowiązku ochrony innych przed zakażeniem.

Tegoroczne hasło przyjęte z okazji Światowego Dnia AIDS przez Wspólny Program Narodów Zjednoczonych ds. HIV/AIDS brzmi: „ Pozwólmy społecznościom być liderami”.

Społeczności osób zagrożonych HIV i żyjących z HIV stanowią o postępie w eliminacji tego zakażenia, są otwarte na innowacje, monitorują wdrażanie polityk i usług. Dlatego trzeba je wspierać w roli liderów.

HIV od lat dotyka miliony osób na całym świecie. W 2022 roku:

39 000 000 osób żyło z HIV,

630 000 osób zmarło z przyczyn związanych z HIV,

– wykryto 1 300 000 nowych zakażeń HIV,

29 800 000 osób żyjących z HIV otrzymało terapię antyretrowirusową.

W Polsce, według Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH- Państwowego Instytutu Badawczego, od wdrożenia badań w 1985r. do grudnia 2022r. zakażenie HIV stwierdzono u 30 092 osób. Ogółem odnotowano 4 013 zachorowań na AIDS. 1 471 chorych zmarło.

Krajowe Centrum ds. AIDS realizuje na portalu Facebook kampanię informacyjną pod hasłem: NIEWAŻNE. Kampania ma na celu podkreślenie, że m. in. pora roku, miejsce zamieszkania czy nasz styl życia nie wpływają na fakt, że możemy zrobić test w kierunku HIV anonimowo, bezpłatnie i bez skierowania w dostępnych punktach konsultacyjno- diagnostycznych (PKD).

Informacje podane przez Powiatową Stację Sanitarno- Epidemiologiczną w Hajnówce.


ŚWIATOWY DZIEŃ RZUCANIA PALENIA TYTONIU – w tym roku 2023 przypada na 16 listopada.

Corocznie w trzeci czwartek listopada obchodzony jest Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu. Polska jest krajem w którym palenie tytoniu od lat stanowi jedną z najważniejszych przyczyn utraty zdrowia.

Korzystanie z papierosów elektronicznych i innych urządzeń zawierających nikotynę jest również szkodliwe dla zdrowia.

Osoby, które wymagają pomocy w rzuceniu palenia mogą z niej skorzystać w Telefonicznej Poradni Pomocy Palącym pod numerem telefonu: 801 108 108, 22 211 80 15

  Porady dotyczące rzucenia palenia można znaleźć również na stronie internetowej : www.jakrzucicpalenie.pl


Informacja dla rodziców- informator Poradni1


Wszystko o wszawicy

Informacja dla rodziców

  Stanowisko Departamentu Matki i Dziecka w Ministerstwie Zdrowia w sprawie zapobiegania i zwalczania wszawicy u dzieci i młodzieży

Etiopatogeneza

Wszawica to przede wszystkim wszy pasożytujące na ciele człowieka i zmiany skórne przez nie wywołane. Wszy pasożytujące na skórze człowieka powodują ukąszenia i następujące zwykle po nich niewielkie grudki obrzękowe. W miejscach ukąszenia człowiek odczuwa znaczny świąd. Wskutek drapania powstają liczne przeczosy, nadżerki pokryte strupami, często dochodzi też do wtórnego nadkażenia chorobowo zmienionej skóry.

Wszawica jest rozpowszechniona we wszystkich krajach świata. Wszawica głowowa to powszechny problem, który nie jest wyłącznie oznaką braku higieny. Każdy może nabawić się wszawicy, a szczególnie podatne są dzieci i młodzież, które przybywają w skupiskach (przedszkole, szkoła).

Jak manifestuje się wszawica?

Zazwyczaj zauważa się wszy gdy pojawia się dokuczliwy świąd skóry głowy. W wyniku drapania swędzenia dochodzi do uszkodzenia skóry i w efekcie- wystąpienia strupów. Czasem swędzenie nie występuje, w wszy odkrywa się przypadkowo, czesząc się lub myjąc włosy. Na włosach mogą być też obecne tylko jajeczka (gnidy), które wyglądają jak malutkie (około 1 mm) białe lub szare „skorupki” przyklejone tak silnie do włosów, trudno je oderwać: białe płatki, które łatwo spadają z włosów to martwa skóra lub łupież. W tym przypadku osoba zakażona może nie czuć swędzenia. Miejsca, w których najczęściej gnieżdżą się wszy to kark, skronie i za uszami. Aby je zobaczyć, trzeba podnieść włosy ruchem „pod prąd” i pozwolić im bardzo powoli opadać obserwując jednocześnie bardzo dokładnie.

Profilaktyka i zwalczanie wszawicy

Występowanie wszawicy wśród dzieci i młodzieży nasila się w okresie wakacyjnym, szczególnie wśród dzieci młodszych, które nie posiadają jeszcze umiejętności samodzielnego dbania o higienę osobistą. Przebywanie dzieci w skupiskach podczas wyjazdów, wspólna zabawa i wypoczynek sprzyjają rozprzestrzenianiu się wszawicy.

Wskazania profilaktyczne dla rodziców i dzieci przed wyjazdem na zorganizowane formy wypoczynku (kolonie, obozy, zielone szkoły itp.) lub internatu, sanatorium itp.

– związywanie długich włosów lub krótkie włosy ułatwiające pielęgnację skóry głowy i włosów,

– używanie wyłącznie osobistych przyborów higienicznych do pielęgnacji skóry i włosów,

– codzienne czesanie i szczotkowanie włosów,

– mycie skóry głowy i włosów w miarę potrzeb, nie rzadziej, niż raz w tygodniu,

– wyposażenie dzieci w środki higieniczne takie jak szampony z odżywką ułatwiające rozczesywanie i wyczesywanie włosów,

– po powrocie do domu- systematyczne sprawdzanie czystości skóry głowy i włosów oraz systematyczne kontrole w okresie uczęszczania dziecka do przedszkola, szkoły.

W sytuacji zauważenia gnid lub wszy we włosach należy zastosować dostępne w aptekach preparaty, które skutecznie likwidują pasożyty i ich jaja. W sytuacji wystąpienia wszawicy u dziecka, kuracji powinni się poddać wszyscy domownicy. Codziennie, częste czesanie gęstym grzebieniem lub szczotką, związywanie włosów w sytuacjach narażenia się na bliski kontakt z innymi osobami (treningi sportowe, zajęcia edukacyjne lub rekreacja grupowa), częste mycie włosów, przestrzeganie zasad higieny (własne szczotki, grzebienie, spinki) ułatwiają zagnieżdżenie się pasożytów. Częste mycie i kontrolowanie głowy dziecka (2 razy w tygodniu) z jednej strony jest właściwym nawykiem higienicznym, a z drugiej strony pozwala szybko zauważyć zakażenie. Szampony i inne produkty „przeciwko wszom” nie zabezpieczają przed zakażeniem i nie powinny być używane jako środek zapobiegawczy. Zgodnie z instrukcją zamieszczoną na opakowaniach tych produktów, zaleca się powtarzanie kuracji w odstępie kilku dni ( mniej więcej 7 czy 10), w celu zabicia larw. Do kuracji trzeba użyć grzebienia o bardzo gęstych zębach. Usunięcie gnid jest trudne, stąd poleca się wodzie z dodatkiem szamponu przeciwko wszom i moczyć w wodzie około godzinę.

W przypadku wszy odzieżowej, ubrania prać w pralce w temperaturze 60 stopni C (temperatura powyżej 53,5C zabija wszy i ich jajka). Prześcieradło, poszewki na poduszki, ręczniki i odzież, należy wyprasować gorącym żelazkiem.

Podstawową zasadą profilaktyki wszawicy jest stała systematyczna kontrola czystości skóry i włosów dokonywana przez rodziców lub opiekunów i natychmiastowa likwidacja gnid i wszy w przypadku ich zauważenia. W takiej sytuacji rodzice powinni również uczciwie poinformować rodziców wszystkich dzieci, z którymi miało ono kontakt. Pomoże to w likwidacji ogniska wszawicy i w efekcie- zapobieganie się nawracającemu wzajemnemu zakażenia się dzieci.


Bezpieczne wakacje

Bezpieczne wakacje


Dni Profilaktyki w naszej szkole

     Dnia 19 i 26 maja 2023r. odbyły się zajęcia profilaktyczne prowadzone przez pedagoga, trener Panią Patrycję Bochenko z Centrum Profilaktyki Ekspert z Krakowa. Uczestniczyli w nich uczniowie klas I-III i IV-VIII.

Tematyka dobrana została do specyfiki zespołów klasowych.

Zakres tematyczny w klasach najmłodszych uczniów dotyczył: I- „Złość i gniew czyli jak radzić sobie z emocjami?”, II- „Jak rozwiązywać konflikty?” i III „Lekcja asertywności dla najmłodszych”.

„Złość i gniew czyli jak radzić sobie z emocjami?”

Celem spotkania było przeanalizowanie elementów treści dotyczących nauki wyrażania swojej złości grzecznymi słowami, rozróżnianie i nazywanie stanów emocjonalnych, sposoby kontroli własnego zachowania, rozwijanie empatii oraz zapoznanie się z metodami rozwiązywania problemów unikając zachowań agresywnych.

       „ Jak rozwiązywać konflikty?”

Treści zajęć dotyczyły danych zagadnień: uświadomienie braku akceptacji dla zachowań agresywnych, nabycie umiejętności rozwiązywania sporów, odpowiednia komunikacja oraz praca nad zmianą nieprzyjemnych emocji, które towarzyszą sytuacjom konfliktowym.

„Lekcja asertywności dla najmłodszych”

Założono następujące cele do realizacji: skuteczna odmowa bez urażania drugiej osoby, zmiany postawy nieasertywnej na asertywną, korzyści płynące z zachowań asertywnych.

Wczesne nabycie umiejętności asertywności będzie pozwalało u dzieci w wieku starszym na stosowanie pożądanej postawy, a tym samym posiądą umiejętność skutecznej odmowy bez urażania drugiej osoby i zmniejszą swoją podatność na zachowania ryzykowne.

 

Uczniowie klas IV-VIII brali udział w zajęciach o następującej tematyce: IVa, Vb- „Fonoholizm i siecioholizm- nałogi XXI wieku”, IVb- „Sposoby rozwiązywania problemów”, Va, VIb-„Motywacja do nauki i podejmowania nowych wyzwań”, VIa, VII- „Równowaga i zdrowie psychiczne” oraz VIIIab- „Recepta na stres”.

    

       „Fonoholizm i siecioholizm- nałogi XXI wieku”

     Omówienie treści dotyczących zagrożeń wynikających z nadmiernego użytkowania telefonu, scharakteryzowanie osoby uzależnionej od telefonu, mechanizmy uzależnienia, SWT- czyli syndrom wyłączonego telefonu i zobrazowanie uzależnień ściśle powiązanych z używaniem telefonu (od Internetu i gier).

W trakcie spotkania uczniowie zapoznali się ze sposobami kontrolowania używania telefonu.

„Sposoby rozwiązywania problemów”

Poruszono na zajęciach kwestie dotyczące technik diagnozy problemu, przekazano wiedzę w zakresie strategii rozwiązywania problemów (do kogo zwrócić się o pomoc i jak to zrobić?) oraz w jaki sposób podejmować skuteczne decyzje.

„Motywacja do nauki i podejmowania nowych wyzwań”

Celem zajęć było omówienie treści dotyczących pojęcia motywacji jej wpływu na działanie każdego z nas, rodzaje motywacji oraz zapoznanie ze skutecznymi sposobami zmotywowania się do nauki oraz co wpływa na naszą motywację?

„Równowaga i zdrowie psychiczne”

Warsztat miał na celu przede wszystkim pokazanie uczniom sposobów na poprawę samopoczucia psychicznego w celu zapobiegania zachowaniom ryzykownym, naukę metod radzenia sobie ze stanami depresyjnymi, obniżonym nastrojem, problemami emocjonalnymi, lękiem, strachem w związku z nagłymi, niespodziewanymi sytuacjami życiowymi oraz uświadomienie, że tego typu sytuacje mogą spotkać każdego w codziennym życiu i trzeba umieć sobie radzić oraz w odpowiedni sposób reagować. Zostały poruszone następujące aspekty: równowaga i zdrowie psychiczne jako jedne z najważniejszych aspektów w prawidłowym rozwoju człowieku oraz zapobieganiu uzależnieniom od substancji psychoaktywnych; sposoby na oswajanie lęku; wskazanie metod radzenia sobie ze stresem: techniki, reakcje, zachowania. Obniżony nastrój: kiedy jest normalnym zjawiskiem, a kiedy powinien niepokoić?, Jak radzić sobie z obniżonym nastrojem i stanami depresyjnymi oraz jak zdrowymi sposobami poprawić samopoczucie?

               „Recepta na stres”

Omówiony został następujący zakres treści: wskazanie czym jest stres, jego potencjalnych źródeł i skutków. Młodzież dowiedziała się jak rozpoznać przyczyny stresu w ich życiu. Przeanalizowano techniki, reakcje, zachowania pozwalające na skuteczne radzenie sobie ze stresem.

Podczas zajęć dzieci i młodzież aktywnie uczestniczyli, brali udział w dyskusji i angażowali się w pracy grupowej.

Marlena Rusiłowicz- pedagog szkolny


„Znajdź właściwe rozwiązanie”

       Program profilaktyki palenia tytoniu „Znajdź właściwe rozwiązanie” został zrealizowany w Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Narwi w roku szkolnym 2022/2023 monitorowany przez Stację Sanitarno- Epidemiologiczną.

Cel główny programu:

Zapobieganie paleniu tytoniu wśród młodzieży szkolnej.

Cele szczegółowe programu:

  1. Zwiększenie wiedzy w zakresie szkodliwości dymu tytoniowego.
  2. Zwiększenie świadomości na temat zagrożeń płynących z czynnego i biernego palenia tytoniu.
  3. Kształtowanie umiejętności dbania o zdrowie własne i swoich bliskich.
  4. Kształtowanie postaw asertywnych związanych z funkcjonowaniem w społeczeństwie, unikanie zachowań ryzykownych dla zdrowia.

 

W ramach realizacji treści programu dokonano następujących działań profilaktycznych:   

Wychowawcy, pedagog szkolny oraz zaproszony specjalista przeprowadzili zajęcia w klasach V-VIII:

  1. „Jak nas widzą tak nas piszą”- nasze zachowanie i postawa wpływa na nasz wizerunek w oczach innych.-Va
  2. Wpływ alkoholu i tytoniu na organizm człowieka.-Va
  3. Jak uczyć się na własnych błędach?- Vb
  4. Umiejętne rozwiazywanie problemów metodą metaplanu.- Vb
  5. Odpowiedzialność karna nieletnich. Przypomnienie zasad i norm obowiązujących w szkole (poruszenie tematu palenia tytoniu na terenie szkoły).- Vb
  6. Wpływ papierosów i e-papierosów na nasze zdrowie.- Vb
  7. Czy wiesz co jesz?- poznajemy zasady zdrowego trybu życia.- VIa,VII
  8. Czym jest nałóg? Przyczyny i skutki używek, w tym dopalaczy.- VIa,VII
  9. Sport to zdrowie- znaczenie sportu dla zdrowia człowieka. – VIa,VII
  10. Odpowiedzialność karna nieletnich. Umiejętność rozwiązywania sytuacji problemowych.- VIa,VII
  11. Czego chcę i czego potrzebuję?- nauka planowania wydatków.- VIa,VII
  12. Uzależnienie czy przyzwyczajenie? – prowadzący specjalista z Małopolskiego Centrum Profilaktyki z Krakowa.- VIa,VII
  13. Czy wiesz co jesz?- poznajemy zasady zdrowego trybu życia.- VIb
  14. Czym jest nałóg? Przyczyny i skutki używek, w tym dopalaczy.-VIb
  15. Komunikacja werbalna i niewerbalna.- VIb
  16. Odpowiedzialność karna nieletnich. Umiejętność rozwiązywania sytuacji problemowych.-VIb
  17. Jestem uczniem asertywnym.- VIb
  18. Umiejętność wyrażania własnych opinii, bez krytyki i oceny innych.- VIb
  19. Umiejętne rozwiązywanie problemów metodą metaplanu.- VIb
  20. Palenie tytoniu i e-papierosów szkodzi zdrowiu. Realizacja programu „Znajdź właściwe rozwiązanie”- VIb
  21. Profilaktyka uzależnieniowa.- VIIIa
  22. Uzależnienia- jak się przed nią ustrzec?-VIIIa
  23. Zdrowie jako wartość, zasady zdrowego trybu życia. (Edukacja dla bezpieczeństwa)- VIIIa
  24. Dbajmy o naszych znajomych i przyjaciół.- VIIIa
  25. Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów. Wykorzystanie jednej z metod- metaplanu.- VIIIa
  26. Wpływ nikotyny na zdrowie człowieka.- VIIIa
  27. Komunikacja sukcesem dobrej relacji.- VIIIb
  28. Jak panować nad sobą- emocje, stres, mechanizmy obronne, odpowiedzialność za siebie, konsekwencje nieprzemyślanych decyzji.- VIIIb
  29. Negatywny wpływ uzależnień. Przyczyny i skutki sięgania po papierosy, alkohol i narkotyki.- VIIIb
  30. Jestem asertywny, potrafię powiedzieć „nie”.- VIIIb

Podczas zajęć stosowano różne metody i formy pracy. Najczęściej występowały następujące metody: pogadanka, prelekcja, dyskusja, metaplan, scenki dramowe, burza mózgów, filmy edukacyjne. Formy grupowe lub zespołowe.

Ulotki dotyczące tematyki antynikotynowej oraz o szkodliwości napojów energetycznych zostały rozdane uczniom na godzinach do dyspozycji wychowawcy klasowego, natomiast rodzicom na zebraniu w maju 2023.

Zamieszczono również informację na stronie internetowej szkoły o Światowym Dniu bez Papierosa (31 maja) oraz wykonana została gazetka szkolna na korytarzu.

 

Koordynator: Marlena Rusiłowicz


Światowy Dzień bez Tytoniu

Światowy Dzień bez Tytoniu


Konkurs „Moje emocje i uczucia”

       Dnia 05.04.2023 rozstrzygnięto konkurs profilaktyczny pt.: „Moje emocje i uczucia”. Weryfikacji i ocenie dokonano 59 prac uczniów z klas I-III i IV-VI.

Celem konkursu było zwrócenie uwagi dzieci i młodzieży na możliwość eksponowania uczuć, wyrażania swoich emocji poprzez sztukę;  zwiększenie świadomości w obszarze przeżywanych uczuć i emocji; prezentację i popularyzację tematyki związanej z funkcjonowaniem emocjonalnym człowieka; umiejętność kreatywnego zaprezentowania tematu.

Nagrodzone prace spełniały wszystkie kryteria zawarte w regulaminie konkursu przedstawiając temat w sposób wyrazisty i przemawiający do odbiorcy.

Prace, które lokują się na następujących miejscach w przedziale klasowym I-III:

Grand Prix:

  1. Dawidowicz Zofia- kl. II

I miejsce:

  1. Osipiuk Zofia- kl. II

II miejsce:

  1. Kutuzov Anhelina- kl. II
  2. Karczewska Joanna- kl. II
  3. Ostapczuk Natalia- kl. III

III miejsce:

  1. Simończuk Magdalena- kl. I
  2. Janiuk Szymon- kl. I
  3. Dawidowicz Maria- kl. I
  4. Antonowski Łukasz- kl. II
  5. Snarska Anastazja- kl. II

Przedział klasowy IV-VI:

Grand Prix:

  1. Kurasz Laura- kl. VIa

I miejsce:

  1. Dąbrowska Zofia- kl. IVa
  2. Wołkowycki Gabriel- kl. IVb
  3. Dawidziuk Grzegorz- kl. VIa

II miejsce:

  1. Masajło Szymon- kl. IVb
  2. Zubrycka Lena- kl. IVb
  3. Bańkowska Diana- kl. IVb
  4. Sojko Antonina- kl. VIa
  5. Chodakowska Gabriela- kl. VIa

III miejsce:      

  1. Piekarska Amelia- kl. IVb
  2. Antonowska Urszula- kl. IVb
  3. Skokin Maja- kl. IVb
  4. Łukaszuk Aleksandra- kl. VIb

Wszystkie pozostałe prace uczniów zostały wyróżnione.


„Archipelag Skarbów”

        Młodzież klas VII, VIIIab uczestniczyła w dniach 03 i 04.04.2023 w zajęciach profilaktycznych realizując rekomendowany program profilaktyki zintegrowanej „Archipelag Skarbów” prowadzonych przez dwóch specjalistów. Podczas spotkań w dwóch dniach, które trwały po 3 godziny zegarowe omówiono następujące obszary tematyczne: profilaktyka korzystania z substancji psychoaktywnych (ograniczenie używania przez młodzież alkoholu i narkotyków), wychowanie ku miłości i odpowiedzialności za swoją seksualność (wzbudzenie motywacji do pracy nad własnym rozwojem w sferze budowania dojrzałych więzi, ukazanie postaw i działań, które zwiększają szanse przeżycia prawdziwej, wiernej i trwałej miłości), profilaktyka przemocy (ograniczenie natężenia przemocy rówieśniczej w formie fizycznej i słownej),  wzmocnienie czynników chroniących w profilaktyce oraz podwyższenie kompetencji w zakresie zachowań asertywnych. Reasumując podjęte działania skutecznie przeciwdziałały możliwie szerokiemu spektrum zachowań ryzykownych równocześnie. Program odwoływał się do marzeń i pragnień młodych ludzi związanych ze szczęściem w życiu osobistym i w miłości oraz realizacją życiowych pasji. Archipelag Skarbów pokazał młodym ich ogromny pozytywny potencjał – zupełnie inaczej niż o młodzieży mówią masowe media.

Program „Archipelag Skarbów” jest rekomendowanym programem profilaktycznym i promocji zdrowia psychicznego prowadzonego przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Ośrodek Rozwoju Edukacji i Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Uczniowie chętnie uczestniczyli w spotkaniach, które prowadzone były w ciekawy i interesujący sposób wykorzystując różne metody aktywne. Treści zachęcały uczniów do analizy zachowań, przemyśleń i refleksji.

Zachęcam rodziców do skorzystania ze strony internetowej przygotowanej dla rodziców: www.rodzice.archipelagskarbow.eu Można skorzystać z zakładek dotyczących komunikacji z nastolatkiem, o nastolatkach (pragnienia nastolatka, zadania rozwojowe), gdzie szukać wsparcia i biblioteczka rodzica.

W ramach realizacji programu odbyło się zebranie z rodzicami dnia 03.04.2023 podczas którego omówiono ważny temat brzmiący: „Jak wspierać dziecko w drodze do dorosłości?” przygotowany przez Panią Zofię Dłubacz- Sykut profilaktyka Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej. Rozdano rodzicom „Miniprzewodnik po dżungli kontaktów z nastolatkiem”, który zawiera istotne treści: Czego potrzebuje nastolatek? Jak rozmawiać z nastoletnim dzieckiem? Co mówią badania nad młodzieżą? Co jest najważniejsze ze strony mamy i taty?

Skorzystałam z niektórych stron internetowych przedstawiając treści programu

Pedagog szkolny


„Odpowiedzialność”

Drodzy Rodzice!

       Zachęcam do skorzystania z bezpłatnych e-booków z kompetencji „Odpowiedzialność”. Sporządzone materiały zostały zaaprobowane przez ORE przy Ministerstwie Edukacji i Nauki, co oznacza że są rekomendowane dla celów wychowawczo- edukacyjnych.

Fundacja Leader100 pomaga uczniom w rozwijaniu kluczowych we współczesnym świecie kompetencji społecznych. E-booki „Rozwijam i wzmacniam kompetencję: „Odpowiedzialność” w zakresie szkół podstawowych dzieli się na 4 poziomy: I-II ODPOWIEDZIALNOŚĆ, utrwalany nawyk: „Uważam na to, co robię”, III-IV ODPOWIEDZIALNOŚĆ, utrwalany nawyk: „Liczę się z konsekwencjami tego co robię”, V-VI ODPOWIEDZIALNOŚĆ, utrwalany nawyk: „Znam i wypełniam moje obowiązki” oraz VII-VIII ODPOWIEDZIALNOŚĆ, utrwalany nawyk: „Wykazuję powierzone mi zadania i zawiadamiam o ich wypełnieniu”.

Link do pobrania: https://leader100.pl/e-booki-do-pobrania/

Treści zawarte w e-bookach dają możliwość poznania cennych informacji dotyczących odpowiedzialności np.: warunki i rodzaje odpowiedzialności, czy dobrze jest być odpowiedzialnym?, jak rozwijać odpowiedzialność? oraz wyjaśniają inne istotne kwestie jak: telewizja i filmy w rodzinie, obowiązki domowe itp.

Marlena Rusiłowicz


Zajęcia profilaktyczne

    Uczniowie klasy III uczestniczyli w zajęciach prowadzonych przez pedagoga szkolnego na temat: „ Jak nas widzą tak piszą”- nasze zachowanie wpływa na nasz wizerunek w oczach innych dnia 03.01.2023r.

Na początku zajęć omówiono kwestię naszego wizerunku w postrzeganiu innych osób i  jak wpływa opinia innych na dalsze funkcjonowanie w społeczeństwie. Następnie każdy uczeń otrzymał kartkę z danym zachowaniem i określał przynależność do właściwej grupy:  zachowania pozytywnego, kulturalnego czy też negatywnego, niewłaściwego. Podczas ćwiczenia wyjaśniano zagadnienia jak: aktywne słuchanie, pomoc czy przemoc.

Zajęcia zakończono wizerunkiem pomocy – pracą plastyczną wykonaną przez uczniów (pokolorowaniem obrazka -sytuacji pomocowych).

Uczniowie bardzo chętnie brały udział w zajęciach. Wykazały się dużą aktywnością i wiedzą na temat przestrzegania zasad i norm postępowania w szkole.

                                                                                                    Marlena Rusiłowicz


DNIA PROFILAKTYKI W NASZEJ SZKOLE

      W dniach 23.11.2022r i 05.12.2022 uczniowie uczestniczyli w zajęciach warsztatowych w ramach Dni Profilaktyki prowadzonych przez specjalistę Pana Artura Tarasiewicza z Małopolskiego Centrum Profilaktyki w Krakowie.

Uczniowie poszczególnych klas brali udział w zajęciach o następującej tematyce:

      „Sieć i media”- uczestniczyli uczniowie klas I,II, III oraz VIb. W trakcie trwania warsztatów uczniowie poznali i poszerzali wiedzę na temat tzw. nowych mediów, charakteryzując nowoczesne środki służące komunikacji. Wymieniając różnorodne ich zastosowania w życiu codziennym, uświadamiali sobie zakres wpływu mediów na ich funkcjonowanie oraz zagrożenia z jakimi mogą się spotkać podczas ich użytkowania. Uczniowie oceniali wady i zalety korzystania z mediów, poznając zasady użytkowania Internetu.

Realizowano założone cele szczegółowe względem uczniów, które rozwijały w nich następujące umiejętności:

– poznali tematykę związaną z mediami i środkami przekazu,

– wymieniają różnorodne zastosowania mediów w życiu codziennym,

– opisują wpływ mediów na ich codzienne funkcjonowanie,

– charakteryzują wady i zalety korzystania z Internetu,

– znają niebezpieczeństwa zagrażające im w Internecie,

– mają świadomość skali zagrożenia uzależnienia od Internetu oraz pozostałych narzędzi medialnych,

– znają zasady bezpiecznego korzystania z Internetu stając się świadomym użytkownikiem Internetu.

      „Skuteczna komunikacja”, o tej tematyce brali udział w zajęciach uczniowie klasy IVb. Uczestnicy poznali formy efektywnej komunikacji, jej klasyfikacje oraz różnorodne sposoby wyrażania swoich myśli.

Poprzez uczestnictwo w warsztatach uczniowie:

– poszerzyli wiedzę związaną z komunikacją społeczną,

– poznali dostępne klasyfikacje komunikacji społecznej,

– doskonalili umiejętność prawidłowej ekspresji myśli,

– charakteryzują poszczególne rodzaje komunikacji.

Uczniowie klas Vab i VIIIab brali udział w zajęciach na temat: „ Smartfon jak narkotyk”. Uczniowie mieli okazję zapoznać się z pojęciem uzależnienia behawioralnego i nauczyć się rozpoznawać jego przejawy. Zrozumieli granicę między światem realnym i wirtualnym. Zobaczyli, jak budować wartościowe relacje interpersonalne i dowiedzieli się jak zadbać o autentyczny kontakt z innym człowiekiem. Dowiedzieli się, jakie są zagrożenia związane z Internetem- m.in. udostępnianie prywatnych informacji, trudności w nawiązywaniu relacji, cyberprzemoc.

Uczniowie uczestnicząc w zajęciach nabyli następujące umiejętności:

– zapoznali się z zniekształceniami rzeczywistości w świecie wirtualnym i zagrożeniami z nimi związanymi,

– poznali mechanizm uzależnienia behawioralnego oraz jego objawów,

– znają sposoby chronienia prywatności w Internecie,

– kształtowali odpowiedzialne korzystanie z serwisów społecznościowych,

– budowali relacje oparte na zrozumieniu,

– potrafią kreatywnie zaplanować swój wolny czas.

Młodzież klas VIaVII uczestniczyli w warsztatach o tematyce: „Uzależnienie czy przyzwyczajenie?”.

Uczestnicy:

– zapoznali się z definicją uzależnienia behawioralnego,

– poszerzyli wiedzę na temat najczęstszych uzależnień,

– utrwalali zasady zdrowego stylu życia,

– poznali sposoby na zapobieganie wpadnięcia w nałóg,

– znają alternatywne sposoby spędzania czasu wolnego.

„Savoir- vivre”- temat analizowany podczas spotkania z uczniami klasy IVa. Uczestnicy poznali zasady dobrego zachowania w różnych miejscach pożytku publicznego. Brali udział w dyskusji na temat kultury słowa, ubioru oraz spożywania posiłków. Poprzez własną aktywność poznali paletę nieeleganckich zachowań, nawyków oraz gestów, równocześnie nabierając prawidłowych nawyków odnoszących się do przestrzegania zasad dobrego wychowania.

Uczestnicząc posiedli następujące umiejętności:

– przypomnieli zachowania powszechnie uznawane za dobre wychowanie,

– charakteryzują zasady prawidłowego zachowania w miejscach publicznych,

– opisują nieeleganckie postępowania, gesty, nawyki,

– kształtują postawy dobrego zachowania w codziennym życiu.

Biorąc udział w zajęciach uczniowie prowadzonych przez osobę „z zewnątrz” mogą swobodniej analizować niektóre treści, pewniej wyrażać własne myśli i spostrzeżenia oraz weryfikować posiadaną już wiedzę. Warsztaty prowadzone przez różnych specjalistów o różnej specjalności daje możliwość uczniom zdobycia cennych umiejętności społecznych, bycia kreatywnym oraz spojrzenia na zagrożenia płynące ze świata z profesjonalną wiedzą unikając przykrych konsekwencji.

                                                                                                Pedagog szkolny


„Konsekwencje prawne młodzieży”

     Uczniowie z klas Vb, VIab, VII oraz VIIIab brali udział w zajęciach dnia 12.12.2022r dotyczących kwestii odpowiedzialności prawnej nieletnich przeprowadzonych przez funkcjonariuszy Komendy Powiatowej Policji w Hajnówce.

Celem zajęć było przeciwdziałanie demoralizacji i przestępczości nieletnich. Dokładnie omówiono podstawowe kwestie: wyjaśniono pojęcie -nieletni , czym jest czyn karalny i zabroniony. Przedstawiono definicję demoralizacji oraz okoliczności świadczące o demoralizacji nieletniego. Wymieniono środki wychowawcze i poprawcze, które może nakazać Sąd Rodzinny wobec nieletniego podczas rozprawy sądowej.

Uczniowie brali czynny udział podczas zajęć, zadawali pytania oraz wyjaśniali pewne nurtujące ich zagadnienia.

                                                                                              Marlena Rusiłowicz


Drodzy Rodzice!

    Zapraszam do obejrzenia filmu edukacyjnego przygotowanego specjalnie dla nauczycieli i  rodziców uczniów naszej szkoły przez Małopolskie Centrum Profilaktyki z Krakowa na temat: „Kiedy czynności szkodzą? Profilaktyka uzależnień behawioralnych” https://youtu.be/p4jihVwEpj0

Podczas omawianego zagadnienia poruszane są następujące kwestie: rodzaje uzależnień behawioralnych; czynniki które chronią przed uzależnieniem; czym się charakteryzuje uzależnienie od Internetu; fazy uzależnień oraz terapia uzależnień behawioralnych dzieci i młodzieży.

                                                                                    Marlena Rusiłowicz


1 grudnia obchodzimy Światowy Dzień AIDS


„Bezpieczne zachowanie na wsi podczas prac polowych”

         Dnia 21.10.2022 uczniowie klasy II uczestniczyli w zajęciach na temat: „Bezpieczne zachowanie na wsi podczas prac polowych” prowadzonych przez pedagoga szkolnego.

Szczególną uwagę uczniów zwrócono na niebezpieczeństwa występujące na wsi podczas wykonywanych prac, których należy unikać: niebezpieczne miejsca w gospodarstwie, zagrożenia chemiczne oraz maszyny i narzędzia rolnicze. Omówiono prace niebezpieczne i szkodliwe. Poinformowano o bezpiecznych zasadach podczas prac wykonywanych jesienią na wsi w gospodarstwach domowych pod stałą opieką rodziców oraz jak postępować w razie różnych sytuacji np. powodzi czy pożaru, oraz opieki nad zwierzętami. Przypomniano o zasadach bezpiecznego poruszania się po drogach oraz pierwszej pomocy.

Po omówieniu tematyki uczniowie wykonywali prace plastyczne dotyczące bezpieczeństwa na wsi w okresie jesiennym.

                                                                                                    Marlena Rusiłowicz


„ Bądź wrażliwy na krzywdę innych”

            Konkurs profilaktyczny „ Bądź wrażliwy na krzywdę innych” rozstrzygnięto dnia 06.06.2022r. Został przeprowadzony wśród uczniów klas I-III w Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Narwi. W konkursie brało udział 16 uczniów z klas I,II i III.

Komisja konkursowa oceniła prace plastyczne wszystkich uczestników. Prace lokują się na następujących miejscach:

Grand Prix:

  1. Szczurak Bartosz- kl. IIIb

I miejsce:

  1. Siotkowska Dominika- kl. I
  2. Snarska Anastazja- kl. I
  3. Wołkowycki Miłosz- kl. II

II miejsce:

  1. Osipiuk Zofia- kl. I
  2. Jasiuk Jonatan- kl. I
  3. Rusiniak Eryka- kl. I

III miejsce:

  1. Grabowski Bogusław- kl. II
  2. Hryniewicki Wojciech- kl. II
  3. Dąbrowska Olga- kl. II

Nagrodzone prace spełniały wszystkie kryteria zawarte w regulaminie konkursu przedstawiając temat w sposób wyrazisty i przemawiający do odbiorcy.

Pozostali uczniowie, których prace zostały wyróżnione:

  1. Jałoza Tomasz- kl. II
  2. Jabłonowski Aleks- kl. II
  3. Pietruczuk Paweł- kl. II
  4. Korcz Agata- kl. IIIb
  5. Poskrobko Kamil- kl. II

Celem konkursu było wzbudzenie empatii dla osób cierpiących, uwrażliwienie na krzywdę innych aby udzielać właściwej pomocy i wsparcia.

Marlena Rusiłowicz


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie- możesz mieć na nie wpływ!

    Uczniowie klas VIIIab dnia 6 czerwca 2022 uczestniczyli w debacie społecznej prowadzonej przez policjantów z Komendy Powiatowej Policji w Hajnówce w Narwiańskim Ośrodku Kultury na temat: „Porozmawiajmy o bezpieczeństwie – możesz mieć na nie wpływ!”.

Dokładnie omówiono bezpieczeństwo na terenie gminy Narew oraz funkcjonowanie Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa. Przedstawiono plan odtworzenia Posterunku Policji w Narwi oraz szczegółowo przedstawiono działanie aplikacji „Moja Komenda”.

Uświadomiono młodzież na różne rodzaje niebezpieczeństwa, jak np. oszustwa oraz w jaki sposób reagować i jak postępować, by nie zostać ofiarą. Przybliżono dwa  programy: „Świadomy senior= Bezpieczny senior” i „Dzielnicowy bliżej nas”.

Młodzież poprzez uczestnictwo posiada większą świadomość i wiedzę w kwestii zagrożeń i zachowania bezpieczeństwa.

                                                                                                      Marlena Rusiłowicz


„Bezpieczne wakacje”

      Uczniowie z klas I, II i IVab dnia 30 maja 2022 uczestniczyli w zajęciach prowadzonych przez pracownika Panią Annę Pawluczuk i funkcjonariuszkę Panią Barbarę Sawienia z Komendy Powiatowej Policji w Hajnówce na temat „Bezpieczne wakacje”.

Podczas spotkania omówiono najważniejsze kwestie dotyczące przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas wakacji. W szczególności zwrócono uwagę na bezpieczeństwo nad wodą: Co zabrać ze sobą nad wodę, co należy robić przed rozpoczęciem kąpieli, w jaki sposób należy korzystać ze sprzętu pływającego, pierwsza pomoc w przypadku omdlenia.

Uczniowie zainteresowani tematem zadawali nurtujące ich pytania, na które otrzymywali szybką odpowiedź. Posiadaną wiedzę właściwie wykorzystają podczas letniego wypoczynku.

                                                                                                          Marlena Rusiłowicz


31 Maj


DNI PROFILAKTYKI

           W dniach 28 kwietnia i 06 maja 2022 odbyły się warsztaty profilaktyczne w klasach I-III i IV-VIII prowadzone przez psycholog Panią Emilię Andryszczyk z Małopolskiego Centrum Profilaktyki. Dzieci z nauczania zintegrowanego uczestniczyły w zajęciach o następującej tematyce: I,II „Radzenie sobie z konfliktami”, IIIa „Trening twórczości” oraz w IIIb „Przemoc”. Uczniowie natomiast klas IV-VIII: IVa „Przemoc”, IVb „Smartfon jak narkotyk”, Va,VI „Wsparcie dla nowych uczniów w mojej klasie”, Vb „Agresja słowna”, VIIa „E- papierosy”, VIIb, VIIIb „Aktywne metody uczenia się” i  VIIIa „Uzależnienie”.

Podczas warsztatu „Radzenie sobie z konfliktami” dzieci wymieniały sytuacje wywołujące stres i konflikty, nazywały i opisywały poszczególne emocje, definiowały znane im strategie radzenia sobie z codziennymi trudnościami, poznawały nowe metody rozładowywania emocji oraz kształtowały umiejętności negocjacyjne i pracy w grupie.

Umiejętność pokonywania sytuacji konfliktowych opiera się na znajomości oraz praktycznym stosowaniu technik konstruktywnego rozwiązywania nieporozumień. Jest kompetencją niezbędną do prawidłowego funkcjonowania w ramach społeczeństwa, którą stale należy udoskonalać i rozwijać. Niezwykle ważnym jest zatem odpowiednie przygotowanie uczniów do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami już od najmłodszych lat szkolnych poprzez kształtowanie w nich postaw sprzyjających budowaniu zgody.

Umiejętności, które rozwijali uczniowie podczas warsztatu „Przemoc” były ważne aby zachować zgodną komunikację rówieśniczą. Uczniowie zaznajamiali się z problematyką przemocy, uświadamiali sobie negatywne skutki stosowania przemocy, opisywali alternatywne sposoby ekspresji emocji i rozładowywania frustracji. Poznawali i samodzielnie generowali możliwości rozwiązywania problemu przemocy, kształtowali postawę wolną od zachowań agresywnych oraz nabywali umiejętności skutecznego reagowania w przypadku doświadczenia przemocy.

Brak umiejętności radzenia sobie z negatywnymi emocjami oraz traktowanie przemocy jako najlepszego sposobu rozwiązywania konfliktów sprawia, iż problem przemocy szkolnej wciąż narasta, wywołując stale rosnącą falę agresji. Celem warsztatu było uwrażliwienie uczniów na problem przemocy oraz kształtowanie prawidłowych strategii rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie ze stresem oraz frustracją.

„Agresja słowna” warsztaty prowadzone były przy użyciu różnorodnych technik i materiałów dostosowanych zarówno do wieku, jak i możliwości poznawczych odbiorców. Uczniowie poprzez realizację treści są świadomi negatywnych emocji, rozumieją, że język to potężne narzędzie i łatwo jest nim kogoś zranić. Znają i rozumieją pojęcie agresji słownej i pojęcia z nią związane. Kształtowali umiejętności właściwego wyrażania emocji, prawidłowego reagowania na doświadczanie agresji słownej, umiejętności pracy w grupie oraz wyrażania konstruktywnej krytyki.

Agresja słowna to współcześnie temat dotyczący wielu grup wiekowych, jednak jej negatywne skutki odznaczają się szczególnie wysoką szkodliwością wśród dzieci i młodzieży.

Uczniowie biorąc udział w zajęciach „Uzależnienia” definiowali termin uzależnienia, poszerzali wiedzę odnośnie szkodliwości używek, kształtowali postawę asertywności i utrwalali zasady zdrowego stylu życia.

W czasie trwania warsztatów uczniowie omawiali mechanizmy uzależnienia, uświadamiając sobie negatywne skutki jakie czyni w ludzkim organizmie. Dzięki odpowiednio dobranym do wieku i możliwości poznawczych ćwiczeniom aktywizującym, uczestnicy poznali fakty i mity związane z przyjmowaniem różnorodnych używek, jednocześnie kształtując postawę asertywną i zdrowy styl życia.

Podczas warsztatów „E-papierosy” uczniowie definiowali pojęcie e-papierosa, poznawali przyczyny, skutki i fazy uzależnienia od nikotyny. Poszerzali swoją wiedzę z zakresu uzależnień i kształtowali postawę asertywną oraz osobowość dbającą o zdrowie.

Problem uzależnień od nikotyny jest współcześnie bardzo poważnym zagrożeniem dla zdrowia i życia nastolatków. Warsztat miał na celu uświadomienie młodym ludziom zagrożeń związanych z uzależnieniem od nikotyny.

Uczniowie uczestniczyli w warsztatach „Smartfon jak narkotyk” podczas którego zapoznali się z zniekształceniami rzeczywistości w świeci wirtualnym i zagrożeniami z nimi związanymi. Poznali mechanizm uzależnienia behawioralnego oraz jego objawy i również poznali sposoby chronienia prywatności w Internecie. Kształtowali odpowiedzialne korzystanie z serwisów społecznościowych, budowanie relacji opartych na zrozumieniu oraz umiejętność kreatywnego planowania czasu wolnego.

Trudno wyobrazić sobie współczesny świat bez smartfonów i portali społecznościowych. Młodzi ludzie każdego dnia wymieniają się informacjami na różnych platformach. Nawiązują w ten sposób relacje, dzielą się swoimi pasjami i wyrażają siebie, ale także budują swoje poczucie tożsamości i własnej wartości. Czasami korzystanie ze smartfona staje się uzależnieniem, a wirtualny świat- jedynym światem, w którym młody człowiek chce przebywać. Dlatego treści poruszane podczas zajęć były bardzo istotne, aby świat wirtualny nie stał się światem rzeczywistym, natomiast świat rzeczywisty stał się realnym, by relacje interpersonalne były wartościowe, a kontakt z innym człowiekiem autentyczny.

          „Trening twórczości” to warsztat podczas którego uczniowie trenowali swoją kreatywność, opisywali sytuacje, w których mogą wykorzystywać własne zasoby twórczego myślenia oraz uświadamiali sobie korzyści płynące z codziennego ćwiczenia twórczego wyrażania siebie. Tworzyli mapę myśli odnośnie tego czym jest kreatywność oraz w jaki sposób może ona sprzyjać rozwojowi osobistemu.

Uczniowie uczestnicząc w zajęciach „Aktywne metody uczenia się” doskonalili zdolność efektywnego zapamiętywania nowych informacji, otrzymali wiedzę na temat idealnych warunków sprzyjających uczeniu się, poznawali różnorodne metody i techniki aktywnego uczenia się oraz tworzyli indywidualne techniki aktywnego zapamiętywania.

Aktywne metody uczenia się obejmują różnorodne techniki służące szybszemu uczeniu się i zapamiętywaniu nowych informacji. Umożliwiają opanowanie dużej ilości materiału w krótkim czasie, a dzięki aktywnemu wykorzystywaniu zaangażowania uczniów w proces edukacji nabywanie wiedzy postrzegane jest jako przyjemne i łatwiejsze. Obecnie, w czasach ogromnego przepływu informacji ważne jest, by od najmłodszych lat kształtować tę kluczową umiejętność.

„Wsparcie dla nowych uczniów w moje klasie” zajęcia podczas których uczniowie rozwijali swoje kompetencje społeczne oraz samoświadomość emocjonalną. Uczyli się współdziałania w grupie, poznawali ideę tolerancji, rozumienie przyczyn funkcjonowania stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji. Uświadomili sobie, że powierzchowne cechy bywają mylące, należałoby bardziej poznać człowieka by coś więcej o nim powiedzieć.

Do napisania informacji o zajęciach wykorzystałam treści przekazane przez prowadzącą psycholog oraz informatora- oferty Małopolskiego Centrum Profilaktyki z Krakowa.

Pedagog szkolny


Spektakle profilaktyczne

           Uczniowie klas I-III obejrzeli dnia 13.04.2022 spektakl profilaktyczny pt: „Przygody Krasnala Psikuska”, oraz dzieci klas I-II i uczęszczające do przedszkola spektakl pt: „Jak zajączek Kic Kicek ratuje święta?” zaprezentowane przez aktorów z Teatru Profilaktycznego Edukacja i Animacja „Magik” z Białegostoku.

          „Przygody Krasnala Psikuska” to zabawna opowieść przedstawiająca perypetie małego krasnala, który próbował odnaleźć swoje powołanie. Krasnal Psikusek miał wielu przyjaciół, ale poprzez swoje zachowanie robiąc innym psikusa oraz żarty stracili do niego zaufanie. Nie wszystkim się to podobało, jego grono przyjaciół było smutne i zawiodło się na nim. Niszczył grządki innym Krasnalom, malował kropki biedronce innego koloru niż czarny, a domek ślimaka ozdabiał różnymi wzorami. Pomalował również czapeczkę Czerwonego Kapturka na zielono i jajka Czajki w tęczę. Czajka natomiast zabrała Psikuskowi czapeczkę, aby zrozumiał co złego czyni innym i oznajmiła, że odda ją wtedy gdy wszystkie szkody zostaną naprawione. I tak się stało, Krasnal szybko zrozumiał, że sytuacje które jego śmieszyły nie zawsze muszą śmieszyć innych, lecz mogą wpływać na wywołanie nieprzyjemnych emocji u innych.

Poprzez ukazane przygody bohatera dzieci zrozumiały, że niewyjaśnione żarty i psoty mogą uczynić przykrość innym osobom. Przekonały się też, że psoty tylko wtedy są zabawne, kiedy nie szkodzą innym. Krasnal Psikusek szybko naprawił swoje błędy i przeprosił swoich przyjaciół.

A morał tej historii był taki: „Nie czyń drugiemu, co Tobie niemiłe”.

Kolejny spektakl, który obejrzały dzieci był: „Jak zajączek Kic Kicek ratuje święta?” Historia bohatera ukazywała różne sytuacje związane z tradycjami wielkanocnymi. Przyjemne i zabawne zdarzenia przybliżyły dzieci do zbliżających się Świąt Wielkanocnych. Walorem wychowawczym opowieści było ukazanie jak ważny jest okazywany szacunek wobec przyjaciół i napotkanych osób, liczenie się ze zdaniem innych oraz ważność zachowania zwyczajów i świątecznych tradycji.

                                                                                                   Marlena Rusiłowicz


Zajęcia z pedagogiem szkolnym

      Dnia 12.04.2022 odbyły się zajęcia w klasie IVa prowadzone przez pedagoga szkolnego na temat:  „Prawidłowa komunikacja interpersonalna to droga do zachowania dobrych relacji rówieśniczych”.

Podczas zajęć uczniowie wyjaśniali co rozumieją poprzez komunikację interpersonalną metodą burza mózgów. Następnie omówiono jak powinna być prowadzona komunikacja w sposób prawidłowy oraz analizowano błędy w komunikacji.

Uczniowie uczestniczyli w ćwiczeniu, gdzie ich koleżanka obrazowała rysunek podając komunikaty tak, aby rówieśnicy mogli stworzyć ten sam obraz jak sporządzony został przez pedagoga. Potem pedagog raz jeszcze podała bardziej szczegółowe instrukcje, co do wykonania tej pracy. Na koniec mogli porównać swoje prace z rysunkiem wzorcowym. Uczniowie, mieli więc porównanie przekazu komunikacji, wskazówek i mogli wspólnie omówić jakie może być niezrozumienie bądź odebranie błędnej informacji kiedy, komunikacja jest niewłaściwie przekazana. Może to prowadzić do nieporozumień, konfliktów i kłótni.

Uczniowie wiedzą, że podczas nadawania komunikatu ważne jest też okazywanie szacunku wobec drugiej osoby, bycie wyrozumiałym oraz zachowywać zasady kultury osobistej.

                                                                                                   Marlena Rusiłowicz


Światowy Dzień Zdrowia – 7 kwietnia

    Światowy Dzień Zdrowia obchodzony jest jak co roku 7 kwietnia w rocznicę powstania Światowej Organizacji Zdrowia. Hasłem przewodnim tegorocznej akcji jest „Nasza planeta, nasze zdrowie”.

W Światowym Dniu Zdrowia 2022, WHO skupi globalną uwagę na pilnych działaniach niezbędnych do utrzymania planety i ludzi w zdrowiu oraz wspierania ruchu na rzecz tworzenia społeczeństw skoncentrowanych na dobrobycie.

Więcej informacji można uzyskać na stronie: https://www.gov.pl/web/psse-kutno/swiatowy-dzien-zdrowia-2022—nasza-planeta-nasze-zdrowie

Skorzystałam z informacji zamieszczonych na stronach internetowych

                                                                               Pedagog szkolny


„Archipelag Skarbów”

        Młodzież klas VIIIab uczestniczyła w dniach 30 i 31.03.2022 w zajęciach profilaktycznych realizując rekomendowany program profilaktyki zintegrowanej „Archipelag Skarbów” prowadzonych przez czterech specjalistów. Podczas spotkań, które trwały 3 godziny zegarowe omówiono następujące obszary tematyczne: profilaktyka korzystania z substancji psychoaktywnych (ograniczenie używania przez młodzież alkoholu i narkotyków), wychowanie ku miłości i odpowiedzialności za swoją seksualność (wzbudzenie motywacji do pracy nad własnym rozwojem w sferze budowania dojrzałych więzi, ukazanie postaw i działań, które zwiększają szanse przeżycia prawdziwej, wiernej i trwałej miłości), profilaktyka przemocy (ograniczenie natężenia przemocy rówieśniczej w formie fizycznej i słownej),  wzmocnienie czynników chroniących w profilaktyce oraz podwyższenie kompetencji w zakresie zachowań asertywnych. Reasumując podjęte działania skutecznie przeciwdziałały możliwie szerokiemu spektrum zachowań ryzykownych równocześnie. Program odwoływał się do marzeń i pragnień młodych ludzi związanych ze szczęściem w życiu osobistym i w miłości oraz realizacją życiowych pasji. Archipelag Skarbów pokazał młodym ich ogromny pozytywny potencjał- zupełnie inaczej niż o młodzieży mówią masowe media.

Program „Archipelag Skarbów” jest rekomendowanym programem profilaktycznym i promocji zdrowia psychicznego prowadzonego przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Ośrodek Rozwoju Edukacji i Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Uczniowie chętnie uczestniczyli w spotkaniach, które prowadzone były w ciekawy i interesujący sposób wykorzystując różne metody aktywne. Treści zachęcały uczniów do analizy zachowań, przemyśleń i refleksji.

Zachęcam rodziców do skorzystania ze strony internetowej przygotowanej dla rodziców: www.rodzice.archipelagskarbow.eu Można skorzystać z zakładek dotyczących komunikacji z nastolatkiem, o nastolatkach (pragnienia nastolatka, zadania rozwojowe), gdzie szukać wsparcia i biblioteczka rodzica.

W ramach realizacji programu odbyło się zebranie z rodzicami dnia 29.03.2022 podczas którego omówiono ważny temat brzmiący: „Jak wspierać dziecko w drodze do dorosłości?” przygotowany przez Panią Zofię Dłubacz- Sykut profilaktyka Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej. Rozdano rodzicom „Miniprzewodnik po dżungli kontaktów z nastolatkiem”, który zawiera istotne treści: Czego potrzebuje nastolatek? Jak rozmawiać z nastoletnim dzieckiem? Co mówią badania nad młodzieżą? Co jest najważniejsze ze strony mamy i taty?

Skorzystałam z niektórych stron internetowych przedstawiając treści programu

Pedagog szkolny


 Zajecia profilaktyczne

Dnia 22.03.2022 uczniowie klasy I i II brali udział w zajęciach prowadzonych przez pedagoga szkolnegona temat: „ Prawidłowa komunikacja interpersonalna to droga do bezkonfliktowych relacji rówieśniczych”. Podczas zajęć omówiono pojęcie komunikacji interpersonalnej, zasady prawidłowej komunikacji oraz bariery komunikacyjne. Uczniowie brali udział w ćwiczeniach dialogowych oraz zabawach kształtujących właściwy przekaz komunikatu. Uczniowie wiedzą, że nieprawidłowy przekaz informacji prowadzi do konfliktu.

Marlena Rusiłowicz


„Emocje, emocje, emocje…”

             Dnia 14.01.2022 uczniowie klasy I uczestniczyli w zajęciach profilaktycznych na temat: „ Rozpoznawanie emocji w różnych sytuacjach” prowadzonych przez pedagoga szkolnego. Na zajęciach wyjaśniono termin – emocje, omówiono emocje przyjemne i nieprzyjemne oraz  dzieci uczyły się rozpoznawać emocje w różnych sytuacjach.

Podczas zajęć wykorzystano różnorodne metody aktywizujące, tak aby uczniowie mogli jak najwięcej skorzystać z omówionej tematyki.

Na koniec zajęć dzieci wykonały pracę plastyczną obrazującą przyjemną emocję.

Marlena Rusiłowicz


Konkurs profilaktyczny pt.: „Szanuj zdrowie własne i innych”

         Uczniowie klas III-VIII brali udział w szkolnym konkursie profilaktycznym pt: „Szanuj zdrowie własne i innych”, zakończenie odbyło się 17.12.2021. Celem konkursu była popularyzacja wiedzy na temat konsekwencji wynikających z uzależnień od substancji psychoaktywnych oraz uzależnień behawioralnych, promocja zdrowych zachowań na co dzień, trzeźwości i bezpiecznych form spędzania wolnego czasu oraz upowszechniania wzorów, zachowań i postaw prozdrowotnych.

W konkursie nagrodzono 14 uczniów, 6 lokujących się na I,II i III miejscu, 8 otrzymało wyróżnienie.

I miejsce:

  1. Gryka Filip- kl. IIIb
  2. Szymaniuk Maja- kl. IVb
  3. Szymańska Sonia- kl. IIIa

II miejsce:

  1. Szczurak Bartosz- kl. IIIb

III miejsce:

  1. Leśniak Filip- kl. IVa
  2. Ochrymiuk Lena- kl. IVb

Prace wyróżnione:

  1. Panasiuk Roksana- kl. IVb
  2. Poskrobko Adam- kl. IVb
  3. Ostaszewska Aleksandra- kl. IVb
  4. Jakubowska Anna- kl. IVb
  5. Karczewski Michał- kl. IVb
  6. Bebko Maja- kl. IVb
  7. Ostaszewski Łukasz- kl. IVa
  8. Korcz Agata- kl. IIIb

Otrzymane przez uczniów nagrody zostały sponsorowane przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Narwi.

Nagrodzone prace spełniały wszystkie kryteria zawarte w regulaminie konkursu przedstawiając temat w sposób wyrazisty i przemawiający do odbiorcy. Przekaz hasła konkursowego był wyraźny, widać w pracach wiedzę którą posiadają uczniowie.

                                                                                               Marlena Rusiłowicz 


„Odpowiedzialność prawna nieletnich”

      Dnia 14.01.2022 uczniowie klasy VIIIa uczestniczyli w zajęciach prowadzonych przez pracownika Komendy Powiatowej Policji w Hajnówce Panią Anną Pawluczuk na temat: Odpowiedzialność prawna nieletnich. W klasie Vb również odbyło się spotkanie przygotowane przez funkcjonariusza Panią Paulinę Pawluczuk- Kośko dotyczące konsekwencji prawnych nieletnich, cyberprzemocy oraz zakresu bezpiecznego zachowania zimą.

Uczniowie brali czynny udział podczas zajęć, zadawali pytania oraz wyjaśniali pewne nurtujące ich zagadnienia.

Marlena Rusiłowicz


Depresja u nastolatka?

     Nawet co trzeci nastolatek miewa zaburzenia depresyjne. U większości mają one charakter przejściowy. Przedłużający się smutek, agresja, pogorszenie wyników w nauce i niechęć do wszystkiego wokół mogą jednak być objawami choroby, których nie wolno bagatelizować.

Jakie objawy mogą świadczyć o depresji?

– izolowanie się, unikanie rówieśników,

– utrata zainteresowań, nieodczuwanie przyjemności,

– negatywne postrzeganie siebie, niska samoocena,

– uczucie zmęczenia, rozdrażnienia, braku sensu,

– zaburzenia koncentracji, problemy w nauce,

– problemy ze snem, lepsze funkcjonowanie wieczorem.

W przypadku młodych ludzi terapię indywidualną łączy się zazwyczaj z terapią rodzinną oraz współpracą ze szkołą.

Terapia to żaden wstyd! Z takiej formy pomocy korzystają również osoby bez zdiagnozowanej depresji- terapia pozwala lepiej radzić sobie z problemami i współpracować z innymi, a także dostrzec swój potencjał.

Gdzie szukać pomocy?

Na stronie NFZ: (https://gsl.nfz.gov.pl/GSL/) można znaleźć wyszukiwarkę przychodni w swoim województwie.

Materiał wykorzystano z ulotek edukacyjno- informacyjnych dotyczących kampanii „O depresji w pandemii”

                                                                                              Pedagog szkolny


Odpowiedzialność prawna nieletnich

     W  dniu 08.12.2021 uczniowie klas VaVI, VIIab i VIIIa uczestniczyli w zajęciach prowadzonych przez Panią Annę Pawluczuk pracownika Powiatowej Komendy Policji w Hajnówce na temat: „Odpowiedzialność prawna nieletnich”.

Celem zajęć było przeciwdziałanie demoralizacji i przestępczości nieletnich. Dokładnie omówiono podstawowe pojęcia: nieletni, małoletni, młodociany, czym jest czyn karalny i zabroniony. Przedstawiono definicję demoralizacji oraz okoliczności świadczących o demoralizacji nieletniego. Wymieniono środki wychowawcze i poprawcze, które może nakazać Sąd Rodzinny wobec nieletniego podczas rozprawy sądowej.

Uczniowie brali czynny udział podczas zajęć, zadawali pytania oraz wyjaśniali pewne nurtujące ich zagadnienia.

                                                                                                                  Marlena Rusiłowicz


Światowy dzień walki z AIDS


„Debata”

     Dnia 22.10.2021 uczniowie kl. VIIab uczestniczyli w zajęciach 3 godzinnych prowadzonych przez specjalistę realizującego treści programu profilaktycznego rekomendowanego przez Krajowe Biuro ds.Przeciwdziałania Narkomanii, Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Ośrodek Rozwoju Edukacji oraz Instytut Psychiatrii i Neurologii pt.: „Debata”. Program nastawiony przede wszystkim na opóźnienie inicjacji alkoholowej wśród nastolatków, co ma ich chronić przed negatywnymi konsekwencjami picia alkoholu i rozwojem innych zachowań ryzykownych.

Program oparty jest na o trzy strategie wg.Hansena: korekta przekonań normatywnych, kształtowanie systemu wartości i wiedza o realnych konsekwencjach.

Zajęcia trwały 3 godziny lekcyjne, a miały charakter „krótkiej interwencji profilaktycznej w grupie”. Realizując tematykę wykorzystano metody interaktywne odwołując się do dialogu motywacyjnego, oraz inne metody aktywizujące: sondaż, „burza mózgów”, scenki dramowe i zabawy dydaktyczne. Urozmaicone metody pozwoliły uczniom na większe zaangażowanie, aktywność oraz swobodne wypowiedzi uczniów.

Pedagog szkolny


Bezpieczna droga do szkoły

        Dnia 19.10.2021 odbyły się zajęcia z uczniami kl.I-III prowadzone przez funkcjonariuszy i pracownika Panią Annę Pawluczuk z Komendy Powiatowej Policji w Hajnówce na temat: „Bezpieczna droga do szkoły”. Funkcjonariusze dokładnie zapoznali uczniów z zasadami prawidłowego zachowania się na drodze zwracając uwagę na dbanie o zdrowie swoje oraz innych osób. Po wstępnej informacji wszyscy wyruszyli na wycieczkę edukacyjną po terenie Narwi. Tłumaczyli w jaki sposób należy przechodzić przez jezdnię, jakie światła obowiązują pieszych i jak należy się poruszać aby zachować bezpieczeństwo. Uczniowie chętnie uczestniczyli w spacerze edukacyjnym, zainteresowane dzieci zadawały pytania. Na koniec zajęć otrzymali kolorowanki dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego.

                                                                                                       Marlena Rusiłowicz


„Cyberzaburzenia”- tematyka, którą warto poznać.

   W dobie pandemii, nauczania zdalnego ogromną rolę odgrywa bezpieczeństwo w sieci. My rodzice mamy znaczące zadanie, aby chronić dzieci i młodzież przed niepożądanymi konsekwencjami niewłaściwego korzystania ze smartfona, komputera, TV i tp.(zaburzeniami społecznymi, intelektualnymi, psychologicznymi, fizjologicznymi i moralnymi).

Świadomość nas rodziców jest bardzo ważna, ta sytuacja wymaga od nas zdecydowanych zabiegów profilaktycznych, modelowania relacji dziecko- TC oraz wiedzy o mechanizmach cyberzaburzeń. Wiedza pozwoli nam zastosować działania wspierające dzieci w wychodzeniu z cyberzaburzeń na poziomie rodziny.

Dokładnie omówione zjawisko „Cyberzaburzenia” można przeczytać w prezentacji przygotowanej przez dr hab. prof. ndzw Mariusza Z. Jędrzejko pedagoga specjalnego, społecznego i socjologa z Centrum Profilaktyki Społecznej w Milanówku oraz dr Tomasza Kozłowskiego socjologa, menedżera, szkoleniowca i nauczyciela akademickiego z Poznańskiego Centrum Szkoleniowo- Badawczego.

Prezentacja zawiera wyjaśnienie zjawiska, rozwój zachowań problemowych, diagnoza, profilaktyka (zagrożenia w dobie koronawirusa). Proponuję ciekawą lekturę do przeczytania: https://www.cps.edu.pl/pub/cms/files/158/2020_cps_korono_cyberzaburzenia_co_warto_wiedziec.pdf

                                                                                Marlena Rusiłowicz


„Zostań znajomym swojego dziecka”

    Zachęcam rodziców i opiekunów prawnych do zapoznania się z materiałami realizowanego projektu edukacyjnego „Zostań znajomym swojego dziecka” (2012- 2016). Akcja realizowana przez Naukową i Akademicką Sieć Komputerową (NASK) w ramach programu Komisji Europejskiej Safer Internet, który NASK prowadzi wspólnie z Fundacją Dzieci Niczyje od 2025 roku jako Polskie Centrum Programu  Safer Internet.

W ramach projektu opracowano broszury informacyjne dla rodziców w dwóch częściach oraz 10 krótkich filmików:

I broszura zawiera następujące treści: o problemie, zwróć uwagę (netykieta, prywatność, niebezpieczne kontakty, cyberprzemoc, niebezpieczne treści, sexting), rady dla rodziców i opiekunów, skontaktuj się. Dotyczy filmów 1-5 (F1 „Czy znasz znajomych swojego dziecka?”- porusza temat niebezpiecznych kontaktów, F2 „Właściwie zabezpiecz swój komputer”- programy kontroli rodzicielskiej, F3 „Dbaj o zdrowie swojego dziecka”- zdrowy balans pomiędzy aktywnością w sieci i poza nią, F4 „Grzecznie nie znaczy bezpiecznie”- niebezpieczne i szkodliwe treści, F5 „Nie wstydź się uczyć nowinek technologicznych od swojego dziecka” -wzajemne uczenie się nowinek technologicznych).

II broszura: omówienie zagadnień przedstawionych w filmach 6-10 (F6 „Co za dużo to niezdrowo”- problem nadmiernego otaczania najmłodszych dzieci przez urządzenia cyfrowe, F7 „Na komputerze świat się nie kończy”- problematyka uzależnienia od internetu, F8 „Cyberprzemoc jest realna”- problematyka cyberprzemocy wśród nastolatków, F9 „Dzieci też mają prywatność”- kwestia naruszania prywatności dzieci przez rodziców, F10 „Nie można wierzyć we wszystko”- promujący krytyczne podejście do treści znalezionych w internecie).

Warto zapoznać się z materiałami projektu i odwiedzenia strony: https://www.saferinternet.pl/projekty/projekty-edukacyjne/zostan-znajomym-swojego-dziecka.html.

                                                                                                                 Pedagog szkolny

     


Kampania „Postaw na rodzinę”

W ramach działań profilaktycznych wśród szeregu różnych akcji i zadań realizujemy w szkole kampanię: „Postaw na rodzinę”.
Celem kampanii jest promowanie wartości rodzinnych.
Okres izolacji to bardzo dobra okazja, by uzdrowić kulejące relacje albo wzmocnić te, które są dobre. Z powodu zagrożenia koronawirusem rodziny spędzają ze sobą więcej czasu. Można ten okres wykorzystać bardzo owocnie.
W kampanii wspieramy pozytywny obraz rodziny, bo to naprawdę skuteczna metoda chronienia młodych ludzi przed różnymi uzależnieniami. Rodzina jest najważniejszą jednostką, w której się wzrasta, poznaje obyczaje, tradycje, nabywa kulturę oraz uczy komunikacji. Rodzina daje pociechom poczucie bezpieczeństwa i bliskości, uczy właściwych postaw i zachowań, jest wsparciem w rozwiązywaniu dziecięcych problemów.
W ramach akcji odbywają się zajęcia dla uczniów klas I-III, IV-VII podczas których omawiamy tematykę rodzinną, zachęcamy dzieci i młodzież do pomagania rodzicom oraz uczymy jak ze sobą rozmawiać. Uczniowie klas I-III otrzymują ulotki, zawierające porady jak miło można spędzić ze sobą czas w gronie rodziny (także w okresie, gdy wszystko wróci już do normalności).
„ Spędzanie czasu razem przynosi mnóstwo dobrego całej rodzinie. Dzieci, które mają dobry kontakt z rodzicami, osiągają zazwyczaj lepsze wyniki w nauce niż ich rówieśnicy. Rzadziej sprawiają problemy wychowawcze i są mniej skłonne do agresji. Na wspólnym spędzaniu czasu korzystają też rodzice i dziadkowie. Warto być razem!”
„ Rozmowy to szansa na dostrzeżenie w porę ewentualnych problemów i podjęcie działania. Regularny dialog buduje zaufanie dziecka do rodzica. Dzięki temu syn lub córka chętniej dzieli się z Tobą swoimi rozterkami czy wątpliwościami.”

Marlena Rusiłowicz


3 grudnia – MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

     Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych– święto obchodzone corocznie 3 grudnia , ustanowione przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 1992 roku (rezolucja 47/3) na zakończenie Dekady Osób Niepełnosprawnych (1983–1992).

Celem obchodów jest przybliżenie społeczeństwu problemów osób niepełnosprawnych, oraz pomoc we włączeniu tej grupy społecznej w społeczne życie. Obchody Dnia są również okazją do zwiększenia świadomości publicznej o korzyściach płynących z integracji osób niepełnosprawnych w każdym aspekcie życia politycznego, społecznego, gospodarczego i kulturalnego.

13 grudnia 2006 roku na 61 sesji Zgromadzenia Ogólnego została przyjęta Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych (rezolucja A/RES/61/106). W myśl jej zapisów osoby niepełnosprawne mają prawo do: wolności i bezpieczeństwa, swobody poruszania się (w tym równego z osobami pełnosprawnymi dostępu do przestrzeni i budynków użyteczności publicznej, transportu, informacji i komunikacji), ochrony zdrowia, edukacji, życia prywatnego i rodzinnego oraz udziału w życiu politycznym i kulturalnym.

Niepełnosprawność jest określana jako długotrwały stan, w którym występują ograniczenia w funkcjonowaniu człowieku, wynikające z obniżenia sprawności fizycznej lub psychicznej albo odchyleń w budowie i funkcjonowaniu organizmu. Wśród mieszkańców Polski jak najczęstsze jej przyczyny są wymieniane choroby układu krążenia, narządów ruchu i schorzenia neurologiczne. Dalej pod względem występowania problemu plasują się uszkodzenia narządów słuchu lub wzroku, upośledzenia i choroby psychiczne.

W ramach profilaktyki w szkole staramy się uwrażliwiać uczniów na różne aspekty  związane z niepełnosprawnością, na potrzeby innych. Analizujemy treści dotyczące samej istoty niepełnosprawności, działań wolontariatu w kwestii pomocy oraz wsparcia. Uczniowie poprzez udział w zajęciach uczą się tolerancji, otwartości oraz życzliwości wobec osób niepełnosprawnych. Dostrzegają i zauważają osoby będące w potrzebie, akceptują odmienność niepełnosprawnych.

Zamieszczone informacje dotyczące Międzynarodowego Dnia Niepełnosprawności uzyskałam ze źródła: Wikipedia oraz ekokalendarz.pl

Pedagog szkolny