Miesiąc

Rozwijanie sprawności manualnej u dzieci

    Na zajęciach korekcyjno – kompensacyjnych obok doskonalenia zaburzonych funkcji wzrokowych, słuchowych i ruchowych dokonuje się również usprawniania sprawności manualnej u dzieci.

Stosuje się ćwiczenia różnorodne, dostosowane do możliwości i indywidualnych predyspozycji dzieci, najczęściej urozmaicone tak, aby chętnie podejmowały wysiłek. Podczas zajęć odbywają się ćwiczenia rozmachowe, manualne i precyzyjne np.:

  1. Lepienie z plasteliny lub gliny zwierząt, ludzików (bohaterów bajkowych), cyfr itp.
  2. Kalkowanie, cięcie nożyczkami, stemplowanie (tworzenie obrazka, własnej kompozycji za pomocą stempli), wydzieranie.
  3. Malowanie dużej przestrzeni ograniczonej konturem, form falistych i szlaczków.
  4. Naśladowanie gry na pianinie, pisanie na maszynie, odtwarzanie usłyszanego rytmu- uderzając palcami w stolik.
  5. Pogrubianie konturów figur geometrycznych, obrazków, prostych szlaczków.
  6. Pisanie po śladzie.
  7. Łączenie wyznaczonych punktów linią ciągłą lub tworzenie obrazka według kolejności cyfr.
  8. Kopiowanie rysunków prze folię.
  9. Kończenie zaczętego wzoru (najpierw przez pogrubianie, potem łączenie linii przerywanych, a na końcu samodzielne kończenie płynnym ruchem).
  10. Odtwarzanie prezentowanych wzorów z pamięci.
  11. Dyktanda graficzne (wyszukanie kolejnych punktów według kodu i łączenie punktów).
  12. Nawlekanie koralików na nitkę.
  13. Mocne zaciskanie dłoni (wzmacnia chwyt, poprawia napięcie mięśniowe).
  14. Łamanki papierowe (składanie figur, statków …z papieru).
  15. Montowanie konstrukcji z gotowych elementów- klocków, krążków, figur.

Ważna jest współpraca z rodziców z terapeutą, wymiana informacji dotycząca pracy dziecka podczas zajęć w szkole i w domu, analiza prac. Istotne jest wykonywanie ćwiczeń w domu wskazanych przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną. Aby ćwiczenia przyniosły oczekiwane efekty należy pamiętać :

  1. Powinny być prowadzone systematycznie.
  2. Zadbać o prawidłową pozycję dziecka przy pisaniu lub rysowaniu.
  3. Właściwy dobór narzędzia pisarskiego (długopisu, ołówka). Ważne jest, aby kredki, ołówki i długopisy nie były zbyt długie i ciężkie.
  4. Dzieci z nawykiem nieprawidłowego trzymania przyborów należy nakłaniać do zmiany np. poprzez używanie specjalnej nasadki, przyborów o trójkątnym przekroju.
  5. Prawidłowa odległość od czubków trzech palców trzymających długopis powinna wynosić 2 cm.
  6. Zwracanie uwagi na ułożenie zeszytu na linii środkowej ciała z lekkim pochyleniem dla praworęcznych- w lewo, dla leworęcznych- w prawo.
  7. Ćwiczenia powinny być wykonywane miękkim przyborem, najlepiej grubym ołówkiem, pisakiem, kredką lub mazakiem.
  8. Zapewnienie atmosfery akceptacji, kształtowania pozytywnej samooceny, uczenie dziecka nie zrażania się na niepowodzenia- chwalenie nawet za niewielkie postępy, za próbę poradzenia sobie w sytuacji napotkanej przeszkody.

 

Opracowując tekst korzystałam z materiałów internetowych i własnych doświadczeń.

Pedagog


Doskonalenie percepcji wzrokowej, spostrzegawczości

     W naszej szkole odbywają się zajęcia specjalistyczne tj. korekcyjno- kompensacyjne w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Z zajęć korzystają uczniowie klas I-III i IV-VIII.

Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne są rodzajem terapii pedagogicznej ukierunkowanej na korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowych dziecka jako jednej ze szczególnie ważnych przyczyn niepowodzeń w szkole.

W czasie zajęć wykorzystywane są najnowsze metody wspomagania rozwoju psychofizycznego korzystając z różnorodnych materiałów dydaktycznych, poprawy efektywności przyswajania treści programowych, korygowania i kompensowania zaburzeń funkcji poznawczych.

Podczas zajęć pracuje się nad usprawnianiem: percepcji wzrokowej, słuchowej; koncentracji uwagi i spostrzegawczości; orientacji przestrzennej; integracji percepcyjno- motorycznej; pamięci i myślenia logicznego oraz sprawności manualnej. Doskonali się poprawną pisownię wyrazów pod kątem ortograficznym.

W tej części przybliżę pracę na usprawnianiem, doskonaleniem percepcji wzrokowej i spostrzegawczości.

Wykonuje się następujące ćwiczenia:

  1. Segregowanie obrazków w grupy tematyczne.
  2. Wyszukiwanie różnic pomiędzy obrazkami.
  3. Wyszukiwanie ukrytych szczegółów na obrazku.
  4. Historyjki obrazkowe- uporządkowanie wg. kolejności zdarzeń.
  5. Uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach, obrazkach niekompletnych figur, w mozaikach geometrycznych.
  6. Wyszukiwanie ukrytych figur w mozaice.
  7. Układanie tripletów, sudoku.
  8. Dopasowywanie cieni do obrazka.
  9. Układanie z różnych figur geometrycznych własnych kompozycji, nazywanie ich, odtwarzanie takich samych układów po pewnym czasie.
  10. Rysowanie rysunku za pomocą łączenia kropek w odpowiedniej kolejności.
  11. Wypełnianie konturów obrysowywanych przedmiotów.
  12. Graficzne odtwarzanie krótko eksponowanej figury.
  13. Domina samogłoskowe- dobieranie na zasadzie identyczności.
  14. Identyfikowanie takich samych wyrazów w szeregach wyrazów podobnych.
  15. Wykreślanie w ciągach wyrazów dwóch takich samych lub powtarzających się słów.
  16. Ćwiczenia w tworzeniu kategorii, znajdywanie cech wspólnych kilku elementów początkowo na materiale konkretnym następnie słowno – pojęciowym.

           Marlena Rusiłowicz