W dniach 18 i 19 marzec 2019 uczniowie brali udział w warsztatach prowadzonych przez specjalistę z Dialogu Centrum Edukacji i Profilaktyki z Krakowa. Tematyka zajęć dotyczyła bloku z zakresu: „Przemoc, hejt, mowa nienawiści. Dokąd nas prowadzi?”
Z obserwacji w szkole wynika, że dzieci i młodzież coraz częściej odnosi się do siebie bez szacunku i wzajemnej akceptacji pod różnymi aspektami. Częściej są to zachowania mniej otwarte na przyjaźnie, bardziej powierzchowne. Uczniowie komunikują się ze sobą w formie krótkich komunikatów, bez szerszych wypowiedzi. Komunikację między sobą zastępują na przerwach korzystaniem z telefonów komórkowych. Zubożałe relacje prowadzą niekiedy do konfliktów, obrażania się, poniżania w świecie realnym jak również wirtualnej rzeczywistości. Zachowania dzieci stały się bardziej egoistyczne, bez odczuwanych więzi emocjonalnych, empatii. Dlatego też, aby relacje uczniów mogły się zmienić na bardziej przyjazne i tolerancyjne zachęcono dzieci i młodzież do otwartości i poznania czy przypomnienia treści dotyczących prawidłowej komunikacji na zajęciach ze specjalistą.
Uczniowie klas Iab, IIab oraz IVab uczestniczyli w zajęciach na temat: „Słowa, które krzywdzą i ranią innych. Prawidłowa komunikacja u dzieci”. Przekazywane treści dotyczyły następujących kwestii:
– zachowania agresywne i przemocowe- porównanie;
– tolerancja i akceptacja- wyjaśnienie pojęć;
– uświadomienie uczniom, że niektóre słowa, zwroty są krzywdzące;
– ukazanie prawidłowych wzorców komunikowania się;
– zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwa związane z byciem nietolerancyjnym;
– jak się zachowywać, żeby nie zostać ofiarą przemocy;
– jak należy reagować na niebezpieczne zwroty/ słowa innych;
– co robić gdy uczeń padnie ofiarą przemocy;
– gdzie szukać pomocy i wsparcia.
W zajęciach: „Rozumiem, słucham, argumentuję, a nie atakuję- stop mowie nienawiści” brali uczniowie klas Va i VI. Treści dotyczyły:
– wyjaśnienie pojęcia mowa nienawiści;
– dyskusja dotycząca powodów używania wobec innych mowy nienawiści,
– zwrócenie uwagi na wpływ mass mediów na zachowania agresywne wobec innych;
– ukazanie sposobów prawidłowej komunikacji;
– etyczne zachowania człowieka.
„Hejt- dokąd nas zaprowadzi?”- to warsztaty w których uczestniczyli uczniowie klasy Vb. Zakres zagadnień dotyczył:
– cyberprzemoc- wyjaśnienie pojęcia;
– ukazanie szkód jakie wywołuje komunikacja hejtowania innych;
– uświadomienie zagrożeń związanych z hejtem;
– co robić, gdy dzieci padną ofiarą hejtu?
– gdzie szukać pomocy?
Młodzież z klasy VII omawiała kwestię mowy nienawiści na zajęciach: „Mowa nienawiści jako problem społeczny, etyczny i moralny”. Poruszali następujące zagadnienia:
– nienawiść- wyjaśnienie pojęcia;
– przedstawienie nienawiści jako problem społeczny, etyczny i moralny,
– zapoznanie uczniów z wierszem Wisławy Szymborskiej „Nienawiść”- analiza;
– zapoznanie uczniów z tragicznymi wydarzeniami spowodowanymi ludzką nienawiścią;
– sposoby unikania zachowań agresywnych.
Kolejne zajęcia w których młodzież z klas VIIIa i VIIIb brała udział to:
„ Wolność słowa, a mowa nienawiści- gdzie zaciera się granica?”. Uczniowie podejmowali następujące kwestie:
– wyjaśnienie pojęć: wolność słowa, mowa nienawiści;
– ukazanie granic wypowiedzi, czyli kiedy i co można powiedzieć, a kiedy nie;
– konsekwencje prawne, moralne, społeczne wypowiedzi.
Działania profilaktyczne kierowane do uczniów powinny zmienić stosunek między nimi. Ale aby zwiększyć siłę oddziaływań wychowawczo- profilaktycznych na dzieci i młodzież działania powinny być podjęte we współpracy z rodzicami wtedy będą miały większą siłę oddziaływania na ich postawę i spojrzenie na innych.
Marlena Rusiłowicz