Miesiąc

W dniach 13 i 14 listopada 2017 odbyły się warsztaty profilaktyczno – wychowawcze w naszej szkole prowadzone przez specjalistę z Polskiego Centrum Profilaktyki w Krakowie. Uczniowie klas Iab i IIIab oraz IV-VII uczestniczyli w następujących zajęciach:

  1. Klasa Iab, V (13, 14.11.2017r) „Konflikt- mówię, słucham, akceptuję”

Korzyści płynące z udziału w zajęciach:

Dzieci:

– zrozumiały czym jest konflikt i jakie są jego przyczyny,

– poznały skutki jakie wynikają z sytuacji konfliktowych,

– wypracowały sprawdzone metody na skuteczne rozwiązywanie konfliktów,

– nabyły umiejętności prawidłowego radzenia sobie z gniewem.

  1. Klasa IIIab, VI (13,14.11.2017r) „Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych”

Korzyści płynące z udziału w zajęciach:

Dzieci:

– zrozumiały, czym jest cyberprzemoc i jakie są jej formy,

– znają konsekwencje dotyczące sprawców i ofiar cyberprzemocy,

– wypracowały prawidłową reakcję na wypadek doświadczenia przemocy w sieci,

– zostały uwrażliwione na kwestie ochrony prywatności online i odpowiedzialnego publikowania materiałów o sobie na portalach społecznościowych.

  1. Klasa IVa (13.11.2017r) „Techniki aktywnej nauki- wiem jak się uczyć”

Korzyści płynące z udziału w zajęciach:

Uczniowie:

– wypracowali metody na skuteczne przygotowanie do nauki,

– zrozumieli, jak wiele zmysłów i struktur człowieka bierze udział w procesie uczenia się,

– poznali własny, dominujący zmysł podczas uczenia się,

– uświadomili znaczenie stosowania technik pamięciowych w procesie nauki,

– poznali sposoby na łatwe przyswajanie materiału (mnemotechniki, mapy myśli).

  1. Klasa IVb (13.11.2017r) „Mediacja- pomagam rozwiązywać konflikty”

Korzyści płynące z udziału w zajęciach:

Uczniowie:

– zrozumieli czym jest konflikt i jakie są jego fazy,

– poznali zalety mediacji przy rozwiązywaniu konfliktów,

– nabyli skuteczne techniki mediacyjne,

– wypracowali sposoby umożliwiające osiągnięcie kompromisu.

  1. Klasa VIIa (14.11.2017r) „Poczucie własnej wartości – wierzę, że potrafię”

Korzyści płynące z udziału w zajęciach:

Uczniowie:

– zrozumieli czym jest prawdziwe poczucie własnej wartości i jak wpływa na życie,

– wypracowali techniki służące do wzmacniania pewności siebie,

– poznali skuteczne sposoby na niezachwianą wiarę we własne możliwości,

– uświadomili istotę akceptacji siebie i zdolności do radości i życia.

  1. Klasa VIIb (13.11.2017r) „Papierosy – jak nie zatruć sobie życia”

Korzyści płynące z udziału w zajęciach:

Uczniowie:

– zrozumieli czym jest nikotyna i skąd pochodzi,

– uświadomili przyczyny sięgania po pierwszego papierosa,

– poznali szkodliwe skutki palenia papierosów,

– nabyli wiedzę na temat objawów chronicznego zatrucia nikotyną,

– wypracowali odmowną postawę na wypadek próby namówienia do sięgnięcia po papierosa.

Uczniowie bardzo chętnie uczestniczą w warsztatach prowadzonych przez osobę z zewnątrz, ponieważ ma to pewne walory. Młodzież może swobodnie wypowiadać się, bez skrępowania przy osobie obcej, a osoba prowadząca nie znając uczniów , ich predyspozycji i możliwości może więcej zaobserwować i przeprowadzić zajęcia z większą efektywnością. Dla nas nauczycieli jest to również istotne doświadczenie, ponieważ specjalista przekazuje swoje spostrzeżenia po każdych prowadzonych lekcjach, a my mamy większy ogląd na sytuację w zespole pod kątem wychowawczym jako całości bądź zauważenie istotnych czynników w zachowaniu dzieci czy młodzieży.

Pedagog szkolny – Marlena Rusiłowicz