W dniach 13 i 14 listopada 2017 odbyły się warsztaty profilaktyczno – wychowawcze w naszej szkole prowadzone przez specjalistę z Polskiego Centrum Profilaktyki w Krakowie. Uczniowie klas Iab i IIIab oraz IV-VII uczestniczyli w następujących zajęciach:
- Klasa Iab, V (13, 14.11.2017r) „Konflikt- mówię, słucham, akceptuję”
Korzyści płynące z udziału w zajęciach:
Dzieci:
– zrozumiały czym jest konflikt i jakie są jego przyczyny,
– poznały skutki jakie wynikają z sytuacji konfliktowych,
– wypracowały sprawdzone metody na skuteczne rozwiązywanie konfliktów,
– nabyły umiejętności prawidłowego radzenia sobie z gniewem.
- Klasa IIIab, VI (13,14.11.2017r) „Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych”
Korzyści płynące z udziału w zajęciach:
Dzieci:
– zrozumiały, czym jest cyberprzemoc i jakie są jej formy,
– znają konsekwencje dotyczące sprawców i ofiar cyberprzemocy,
– wypracowały prawidłową reakcję na wypadek doświadczenia przemocy w sieci,
– zostały uwrażliwione na kwestie ochrony prywatności online i odpowiedzialnego publikowania materiałów o sobie na portalach społecznościowych.
- Klasa IVa (13.11.2017r) „Techniki aktywnej nauki- wiem jak się uczyć”
Korzyści płynące z udziału w zajęciach:
Uczniowie:
– wypracowali metody na skuteczne przygotowanie do nauki,
– zrozumieli, jak wiele zmysłów i struktur człowieka bierze udział w procesie uczenia się,
– poznali własny, dominujący zmysł podczas uczenia się,
– uświadomili znaczenie stosowania technik pamięciowych w procesie nauki,
– poznali sposoby na łatwe przyswajanie materiału (mnemotechniki, mapy myśli).
- Klasa IVb (13.11.2017r) „Mediacja- pomagam rozwiązywać konflikty”
Korzyści płynące z udziału w zajęciach:
Uczniowie:
– zrozumieli czym jest konflikt i jakie są jego fazy,
– poznali zalety mediacji przy rozwiązywaniu konfliktów,
– nabyli skuteczne techniki mediacyjne,
– wypracowali sposoby umożliwiające osiągnięcie kompromisu.
- Klasa VIIa (14.11.2017r) „Poczucie własnej wartości – wierzę, że potrafię”
Korzyści płynące z udziału w zajęciach:
Uczniowie:
– zrozumieli czym jest prawdziwe poczucie własnej wartości i jak wpływa na życie,
– wypracowali techniki służące do wzmacniania pewności siebie,
– poznali skuteczne sposoby na niezachwianą wiarę we własne możliwości,
– uświadomili istotę akceptacji siebie i zdolności do radości i życia.
- Klasa VIIb (13.11.2017r) „Papierosy – jak nie zatruć sobie życia”
Korzyści płynące z udziału w zajęciach:
Uczniowie:
– zrozumieli czym jest nikotyna i skąd pochodzi,
– uświadomili przyczyny sięgania po pierwszego papierosa,
– poznali szkodliwe skutki palenia papierosów,
– nabyli wiedzę na temat objawów chronicznego zatrucia nikotyną,
– wypracowali odmowną postawę na wypadek próby namówienia do sięgnięcia po papierosa.
Uczniowie bardzo chętnie uczestniczą w warsztatach prowadzonych przez osobę z zewnątrz, ponieważ ma to pewne walory. Młodzież może swobodnie wypowiadać się, bez skrępowania przy osobie obcej, a osoba prowadząca nie znając uczniów , ich predyspozycji i możliwości może więcej zaobserwować i przeprowadzić zajęcia z większą efektywnością. Dla nas nauczycieli jest to również istotne doświadczenie, ponieważ specjalista przekazuje swoje spostrzeżenia po każdych prowadzonych lekcjach, a my mamy większy ogląd na sytuację w zespole pod kątem wychowawczym jako całości bądź zauważenie istotnych czynników w zachowaniu dzieci czy młodzieży.
Pedagog szkolny – Marlena Rusiłowicz