Miesiąc

Dnia 17 i 18 listopada 2016r uczniowie uczestniczyli w warsztatach przygotowanych przez specjalistów z Centrum Edukacji i Profilaktyki w Krakowie „Dialog”.

Na zajęciach poruszano następujące kwestie dotyczące niewłaściwych postaw np: przemocy, cyberprzemocy i fonoholizmu, jak również właściwych zachowań np: prawidłowej komunikacji interpersonalnej, bezpiecznej pracy przy komputerze, technik aktywnych metod nauki.

Oto tematy które zostały omówione w poszczególnych zespołach klasowych:

Dnia 17 listopada 2016r:

  1. IIb – „Opanowuję agresję”
  2. IIa – „Opanowuję agresję”
  3. VIb – „Wulgaryzmy- nie tylko pięścią stosujesz przemoc”
  4. VIb – „Komunikacja interpersonalna w zespole klasowym. Jak zapobiegać zachowaniom agresywnym”

Dnia 18 listopada 2016r:

  1. IIIa – „Opanowuję agresję”
  2. IV – „Techniki aktywnych metod nauki”
  3. IIIb – „Opanowuję agresję”
  4. V – „Czy dokuczanie jest przemocą?”

„Wulgaryzmy – nie tylko pięścią stosujesz przemoc!”

Zagadnienia poruszane podczas zajęć:

– znaczenie stosowania komunikatów pozytywnych,

– konsekwencje przemocy słownej dla ofiar jak i sprawców,

– zwrócenie uwagi na cel stosowania przemocy słownej przez sprawcę,

– nabycie i wypracowanie przez uczestników strategii obronnych,

– ukazanie różnicy pomiędzy zachowaniami asertywnymi a agresywnymi,

– jakie mogą być odczucia oraz konsekwencje przemocy w sieci dla ofiar,

– jak się zachować, żeby zmniejszyć ryzyko zostania ofiarą przemocy słownej,

– jak należy reagować na niebezpieczne pytania w Sieci.

,,Czy dokuczanie jest przemocą?”

Zagadnienia poruszane podczas zajęć:

– nauka rozpoznawania swoich emocji i ich nazywania,

– uświadomienie zagadnienia dokuczania i jego konsekwencji,

– omówienie zakresu budowania wzajemnego zaufania, otwarcia, tolerancji,

– uwrażliwienie na umiejętność słuchania siebie nawzajem.

,,Opanowuje agresję”

Zagadnienia poruszane podczas zajęć:

– znaczenie słów: przemoc i agresja,

– ukazanie zakresu słowa agresja i przemoc,

– konsekwencje używania przemocy dla ofiary i sprawcy,

– sposoby radzenia sobie ze złością i gniewem,

– uświadomienie o cyberprzemocy jako formie krzywdzenia innych.

,,Komunikacja interpersonalna w zespole klasowym. Jak zapobiegać zachowaniom agresywnym?”

Zagadnienia poruszane podczas zajęć:

– uświadomienie znaczenia umiejętnego porozumiewania się między ludźmi,

– właściwe rozpoznawanie i stosowanie komunikatów niewerbalnych w relacjach interpersonalnych,

– znaczenie aktywnego słuchania,

– siła perswazji,

– uzmysłowienie negatywnego wpływu barier komunikacyjnych,

– postawa asertywna i jej wpływ na proces komunikacji.

,,Techniki aktywnych metod nauki”

Zagadnienia poruszane podczas zajęć:

– zapoznanie z systemami reprezentacyjnymi człowieka do uczenia się (wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy),

– poznanie swojego dominującego stylu uczenia się,

– zapoznanie z zasadami przygotowania do nauki,

– uświadomienie znaczenia technik aktywnego uczenia,

– zapoznanie z technikami aktywnego uczenia (mnemotechniki, sporządzanie notatek, mapy umysłu itp).

Marlena Rusiłowicz