Dnia 17 i 18 listopada 2016r uczniowie uczestniczyli w warsztatach przygotowanych przez specjalistów z Centrum Edukacji i Profilaktyki w Krakowie „Dialog”.
Na zajęciach poruszano następujące kwestie dotyczące niewłaściwych postaw np: przemocy, cyberprzemocy i fonoholizmu, jak również właściwych zachowań np: prawidłowej komunikacji interpersonalnej, bezpiecznej pracy przy komputerze, technik aktywnych metod nauki.
Oto tematy które zostały omówione w poszczególnych zespołach klasowych:
Dnia 17 listopada 2016r:
- IIb – „Opanowuję agresję”
- IIa – „Opanowuję agresję”
- VIb – „Wulgaryzmy- nie tylko pięścią stosujesz przemoc”
- VIb – „Komunikacja interpersonalna w zespole klasowym. Jak zapobiegać zachowaniom agresywnym”
Dnia 18 listopada 2016r:
- IIIa – „Opanowuję agresję”
- IV – „Techniki aktywnych metod nauki”
- IIIb – „Opanowuję agresję”
- V – „Czy dokuczanie jest przemocą?”
„Wulgaryzmy – nie tylko pięścią stosujesz przemoc!”
Zagadnienia poruszane podczas zajęć:
– znaczenie stosowania komunikatów pozytywnych,
– konsekwencje przemocy słownej dla ofiar jak i sprawców,
– zwrócenie uwagi na cel stosowania przemocy słownej przez sprawcę,
– nabycie i wypracowanie przez uczestników strategii obronnych,
– ukazanie różnicy pomiędzy zachowaniami asertywnymi a agresywnymi,
– jakie mogą być odczucia oraz konsekwencje przemocy w sieci dla ofiar,
– jak się zachować, żeby zmniejszyć ryzyko zostania ofiarą przemocy słownej,
– jak należy reagować na niebezpieczne pytania w Sieci.
,,Czy dokuczanie jest przemocą?”
Zagadnienia poruszane podczas zajęć:
– nauka rozpoznawania swoich emocji i ich nazywania,
– uświadomienie zagadnienia dokuczania i jego konsekwencji,
– omówienie zakresu budowania wzajemnego zaufania, otwarcia, tolerancji,
– uwrażliwienie na umiejętność słuchania siebie nawzajem.
,,Opanowuje agresję”
Zagadnienia poruszane podczas zajęć:
– znaczenie słów: przemoc i agresja,
– ukazanie zakresu słowa agresja i przemoc,
– konsekwencje używania przemocy dla ofiary i sprawcy,
– sposoby radzenia sobie ze złością i gniewem,
– uświadomienie o cyberprzemocy jako formie krzywdzenia innych.
,,Komunikacja interpersonalna w zespole klasowym. Jak zapobiegać zachowaniom agresywnym?”
Zagadnienia poruszane podczas zajęć:
– uświadomienie znaczenia umiejętnego porozumiewania się między ludźmi,
– właściwe rozpoznawanie i stosowanie komunikatów niewerbalnych w relacjach interpersonalnych,
– znaczenie aktywnego słuchania,
– siła perswazji,
– uzmysłowienie negatywnego wpływu barier komunikacyjnych,
– postawa asertywna i jej wpływ na proces komunikacji.
,,Techniki aktywnych metod nauki”
Zagadnienia poruszane podczas zajęć:
– zapoznanie z systemami reprezentacyjnymi człowieka do uczenia się (wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy),
– poznanie swojego dominującego stylu uczenia się,
– zapoznanie z zasadami przygotowania do nauki,
– uświadomienie znaczenia technik aktywnego uczenia,
– zapoznanie z technikami aktywnego uczenia (mnemotechniki, sporządzanie notatek, mapy umysłu itp).
Marlena Rusiłowicz